תחזית קודרת לנביאי האפוקליפסה

תכופות אנו שומעים נבואות אפוקליפסיות שחורות אודות העתיד הקודר של המין האנושי. קטסטרופות סביבתיות, רעב, מחסור במים ואנרגיה. בעוד שכמובן אין לזלזל בהגנת הסביבה ובודאי שלא בסכנות מנשק להשמדה המונית או כלי משחית אחרים שהטכנולוגיה מביאה עלנו, הרי שההיסטוריה מראה לנו כי הטכנולוגיה הינה הפתרון ולא הבעייה. הבעייה העקרית הינה חוסר השיויון המביא למתחים חברתיים. מדיניות חברתית היא האתגר הממשי של דורנו יותר מאשר אתגרים סביבתיים או טכנולוגיים.

במאמר מרתק של פרופ אהוד קינן מהטכניון אנו יכולים ללמוד כי נבואות זעם על אובדן כושר היצור של מזון לאוכלוסייה הצומחת של אירופה עלו כבר לפני מאתים שנה, שרי הצבא של רומי היו בטוחים  לפני אלפיים שנה שאין להם דבר ללמוד או לחדש בטכנולוגיה צבאית ופיזיקאים מובילים במאה ה19 הכריזו כי המין האנושי מגיע לקצה גבול הידע שלו.

איגוד הכימיה האירופאי מסמן 6 אתגרים משמעותיים לחברתנו בדור הנוכחי: מים, אנרגיה, מזון, חומרי גלם, בריאות ואויר. אין ספק כי מדובר באתגרים עצומים אולם הדרך לפיתרונם אינה עוברת בהקפאת הצמיחה הכלכלית  – ההפך, הדרך לפיתרונן עוברת במחקר טכנולוגי ומדעי הנשען על פיתוח כללי.

חוסר היכולת שלנו לחזות את העתיד הופך ללעג כל נבואה, ובמיוחד נבואות יום הדין. יתר על כן, יש לזכור שאנחנו כבר מזמן איננו מתקיימים אך ורק ממה שהטבע העניק לנו. פרט לכמה ציידים, מלקטי גרגירים ושוכני מערות, כולנו חיים בסביבה מלאכותית, ניזונים מיבולים ומבעלי חיים מהונדסים גנטית, לובשים סיבים סינתטיים או מהונדסים גנטית, ונוסעים במכונות מעשה ידי אדם. כולנו חיים על מוצרים שהם פרי הדמיון האנושי, ובניגוד למשאבי הטבע, הדמיון והיצירתיות האנושיים הם חסרי גבולות. כמובן שחובה כי נתייחס אל הסביבה הטבעית שלנו בכבוד רב יותר, רצוי מאד לשמר את המגוון הביולוגי ולשמור על היערות והאגמים, אבל ההתנהגות הזו לבדה לא תבטיח את פתרון שש הבעיות שסימנו האירופאים.

המציאות כמובן מראה לנו כי הידע האנושי והטכנולוגיה מאפשרים לנו המשך את הצמיחה והפיתוח והתמודדות עם אתגרי השעה. הידע שיפתור את בעיות האנרגיה, המים והמזון גדֵל בקצב מהיר יותר מקצב גידול האוכלוסין. ההומו־סאפיינס, לפיכך, איננו מין בסכנת בהכחדה. האתגר הגדול שלנו הוא חברתי ולא סביבתי ,(לקריאת המאמר המלא).

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה