תאילנד – מחלוקת סביב האורז

חלק מהקוראים זוכרים אולי את משבר המזון בשנת 2008 שנבע בין היתר משינויים מבניים בשוק האורז בתאילנד, גם המשבר הפיננסי בדרום מזרח אסיה בשנת 1997  החל בתאילנד (ספקולציות בשוק המטבע), לכן יש הנוטים להקדיש תשומת לב מיוחדת לנעשה המדינה חשובה זו.

להלן מאתר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ

ישנן מדינות מעטות אשר מקושרות עם גידול מסויים, למשל, תאילנד ואורז. ב-30 השנים האחרונות תאילנד היא יצואנית האורז מספר אחת בעולם, אך כיום הסדר זה נמצא תחת סכנה. דיווחים אומרים שמתחילת השנה יצוא האורז נפל ב-44%, ותאילנד עומדת לאבד את הבכורה בייצוא לוייטנאם, או להודו. כל זאת הודות לרפורמה פופוליסטית חדשה שערכה הממשלה, אשר הדעות לגביה חצויות. במסגרת הרפורמה החדשה מוענקת סובסידיה לחקלאים מגדלי האורז כך שהממשלה קונה מהם באופן ישיר אורז במחיר כמעט כפול ממחיר השוק. הסובסידיה, שכמובן מיטיבה עם מגדלי האורז, ניתנה להם ככל הנראה בשל תמיכתם ארוכת השנים במפלגתה של יינגלוק שינאוואטרה, ראש הממשלה שנבחרה לתפקיד לפני כשנה.

היצואנים סובלים בעוד מגדלי האורז נהנים מהמחירים הגבוהים מהמכירות לממשלה, שבינתיים אוגרת את הכמויות הגדולות, יצואני האורז, שנוטים לתמוך במפלגת האופוזיציה, סובלים. אגירת האורז של הממשלה משאירה נתח מאד קטן לייצואנים הפרטיים, אשר האורז במדינתם יקר יותר ב-100 דולר לטון בהשוואה להודו ווייטנאם, ולקוחותיהם פונים למדינות אלה במקום לפנות אליהם. יצואנים רבים טוענים שהם לא יוכלו להמשיך לעסוק במקצוע אלא אם כן יתבצעו שינויים. חגיגת קניות האורז הממשלתית יוצרת גם מתח בשווקים. בגלל היעדר שקיפות, כמויות האורז שהממשלה אוגרת אינן ידועות וגם לא ברור באיזה מחיר הוא ישוחרר לשוק. מבקרים טוענים שהממשלה טעתה בהערכותיה שאגירה של אורז תדחוף כלפי מעלה את מחיר האורז העולמי. בנוסף, יתכן ששטח המחסנים המיועדים לאגירה יאזל והממשלה תאלץ לשנות מדיניות. לעת עתה, הממשלה דובקת בסובסידיה, והמגדלים, היצואנים, השווקים ומפלגת האופוזיציה ממתינים להתרחשויות חדשות

השארת תגובה