מה המרחק בינו לבין שאר העולם? – 7 מטרים!

לפעמים סחר בין לאומי ופוליטיקה עולמית קשורים בתככים ואינטרסים, ולפעמים הם עומדים על נושאים טכניים, כמעט בנאליים, כמו עומק תעלת הכניסה לנמל חיפה. העמקת תעלת הכניסה לנמל חיפה בשבעה מטרים (בערך, אל תתפסו אותי במילה) פתחה את הנמל לאוניות ענק הסובבות את העולם בקווים גלובליים . שבעה מטרים, זה כל מה שהיה נדרש כדי לחבר את ישראל לזירות המסחר הבין לאומיות הגדולות, -שבעה מטרים אנכיים, מתחת למים.

אוניית הענק  MSC Maeva (בתמונה) שפקדה בסוף השבוע האחרון את חיפה הייתה הראשונה מאוניות הענק המכילות  שיתחילו לפקוד את חיפה בקביעות מדי שבוע. האוניה הגיעה מסינגפור ותמשיך לניו-יורק – שימו לב סינגפור, ניו יורק ו…חיפה באותה נשימה! אנחנו על מגרש המשחקים של 'הגדולים'.

חיפה הפכה להיות אחד מנמלי השיטעון המרכזיים בים התיכון, יש לכך הרבה סיבות: מהקירבה לתעלת סואץ מחד והיציבות הפוליטית מאידך לצד מערכת רגולטורית על פי כללי OECD, שחקן ישראלי  עולמי די גדול (חברת צים)  כל אלו חברו והפכו את נמל חיפה לנמל אטרקטיבי למדי במזרח הים התיכון עבור קווי הספנות הגדולים.

כדי להבין כיצד פועלת רשת הספנות העולמית ולמה חיפה פתאום יותר אטרקטיבית אפשר לבחון דוגמא מחיי יום יום. אם אני רוצה לצאת מביתי שבשכונת הדר בחיפה ולהגיע לכיכר המדינה בתל אביב אני אקח אוטובוס חיפאי מקומי של 'אגד' לתחנת הרכבת בחוף הכרמל, משם אקח רכבת של 'רכבת ישראל' לתחנת הרכבת מרכז בתל אביב ומשם אוטובוס נוסף של חברת 'דן' לכיכר המדינה. ככה בדיוק עובדת הספנות הבין לאומית מאז שנות השישים וכניסת המכולות (קונטינרים) לסחר העולמי.

הקווים הבין לאומיים הגדולים של חברות הספנות הגלובליות (כגון MSC ו P&O) מקבילים לקווי רכבת, אוניות ענק המכילות אלפים רבים של מכולות הנוסעות בנתיבים מאד מוגדרים בין נמלים מרכזיים. מאותם נמלים מרכזיים מפוזרות המכולות לנמלי היעד סופיים באמצעות קווים מקומיים קטנים יותר בתוך הים התיכון המקבילים לקווי אוטובוס מקומיים.

כלומר מכולה שיצאה מנמל סינגפור לאיסטנבול תעלה על קו בין לאומי בין סינגפור לחיפה (זה המקביל לקו הרכבת) ובחיפה המכולה תעבור לאוניה קטנה יותר שתעשה את הקטע שבין חיפה לאיסטנבול.

כלומר העובדה שבנמל חיפה עוגנות אוניות הענק מהקווים הבין לאומיים הופכת את חיפה למרכז ספנות אזורי, הסחר הבין לאומי של ישראל יהיה נוח יותר ולכן זול יותר ושירותים שנותן הנמל יכניסו תקבולים גדולים יותר לקופת המדינה.

אז עכשיו ניתן רק לקוות שאחרי שממשלת ישראל עשתה לבית של תורג'מן (יו"ר ועד העובדים בחיפה) רמונט על חשבון משלם המיסים – הוא לא ידפוק את העסק עם איומי השביתות שלו בגלל חזית הים .

 

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=zO5s6093bvI]

השארת תגובה