שבחים לישראל בארגון הסחר העולמי

ארגון הסחר העולמי  (WTO) שמקום מושבו בג'נבה בחן בשבוע שעבר את מדיניות הסחר של ישראל במסגרת הערכה המתבצעת כל שש שנים. בדיון השימוע, שיוחד לביצוע הערכת תפקודה הכלכלי של מדינת ישראל, חלקו מדינות הארגון שבחים על התמודדותה המוצלחת עם המשבר הפיננסי הגלובלי, כמו גם לחוסנה של הכלכלה.

נציגי המדינות החברות הדגישו בהערכתם כי העובדה שישראל לא נזקקה לתוכנית סיוע מיוחדת לסקטור הבנקאי בולטת לטובה. בפרט, ציינו מדינות רבות בדיון את החשיבות של המשך ניהול מדיניות סחר ליברלית על ידי ישראל ואת הרפורמות שננקטו בשנים האחרונות, כגון רפורמת בכר והרפורמה בנמלים.

עוד צוינה לטובה החדשנות הישראלית ותרומתה הייחודית לכלכלה, כמו גם הסיוע שישראל מעניקה למדינות מתפתחות בתחום הטכנולוגיה החקלאית. כצעד חיובי נוסף, ציינו מספר מדינות לטובה את ההתפתחויות שחלו בתחום הקניין הרוחני בישראל.

בחינת מדיניות הסחר שנערכה בג'נבה היתה הפעם הרביעית בה הארגון עורך דוח מפורט על מדיניות הסחר של ישראל, כשהבחינה הקודמת נערכה ב-2006. במהלך השימוע, בו נטלו חלק  נציגי המדינות החברות בארגון, הוצגו למעלה מ-200 שאלות בתחומי המדיניות הכלכלית הישראלית במגוון סוגיות, שהוצגו בפני נציגי המשלחת הישראלית לארגון, בהובלת סמנכ"ל ומנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת אוהד כהן. חברי המשלחת השיבו לשאלות השונות בתיאום עם משרדי ממשלה שונים.

כהן: "הבחינה הינה סקירה מקיפה ומפורטת של מכלול ההיבטים של מדיניות הסחר של ישראל. מאמצים רבים נעשו בשנים האחרונות בכל הנוגע לאימוץ תקינה בינלאומיים במטרה להמשיך ולהקל על הסחר. כמו כן, גם תחום הסחר הבינלאומי בשירותים, הנמצא אף הוא בתחום עיסוקו של ה-WTO, קיבל תשומת לב מיוחדת בדוח שכתב הארגון על כלכלת ישראל ונדון במהלך השימוע. תחום זה הוא בעל חשיבות עצומה לכלכלה הישראלית; יש לו תרומה ישירה ומשמעותית להגדלת התמ״ג של ישראל ולהגברת התעסוקה בישראל ולכן הוא מהווה כיום חלק בלתי נפרד מניהול מדיניות הסחר של ישראל".

ארגון הסחר העולמי הנו הגוף בו נקבעים כללי מדיניות הסחר הבינ"ל, ונערכים בו דיוני מו"מ לפתיחת שווקים והקלת הסחר הבינ"ל. בארגון חברות 157 מדינות ,בהן רוסיה שהצטרפה לשורותיו באפריל 2012. המו"מ המתנהל בארגון מאז 2001 במסגרת "סבוב דוחה", תקוע זה מספר שנים בגלל חילוקי דעות עמוקים בין ארה"ב והאיחוד האירופי מחד, לבין סין, הודו וברזיל, מאידך. כנס שרי הסחר הבא של הארגון יתקיים בחודש דצמבר בשנה הבאה.

השארת תגובה