נמלי הים והסביבה

שער המסחר העיקרי של מדינת ישראל הוא דרך נמלי הים. בנמלים הפרושים לאורכה של מדינת ישראל משנעים כיום כ- 98% ממטעני היצוא והיבוא של המדינה. לנמלים השפעה רבה על הסביבה, תחילה מעצם פעילותם ושנית היותם שוכנים לאורך חלק גדול מקו החוף של ישראל.

המודעות לנושא הסביבתי לא פסחה גם בתחום זה, מעבר לפעילות אגף ים וחופים שבמשרד להגנת הסביבה המפקח ומנחה באופן רציף את נציגי הנמלים, החלו בנמלים עצמם להפנים את הנושא הסביבתי וחשיבותו כבר לפני מספר שנים.

חברת נמלי ישראל המופקדת על פיתוח תשתיות הנמלים וניהול הנכסים בתחומם, אימצה במסגרת חזונה את עיקרון "פיתוח בר-קיימא", המשלב פיתוח לצרכי משק המדינה, שימוש מושכל במשאבי טבע והגנה על מערכות אקולוגיות.

במסגרת זאת בין היתר היא משלבת שיקולים סביבתיים בתהליכי קבלת החלטות על תכניות הפיתוח של הנמלים ותפעולם, משתמשת בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה, ומעודדת צמצום יצירת פסולת ושימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וממוחזרים.

המחויבות בקשר שבין הנמלים והתעשייה בהיבט הסביבתי אינו מסתכם רק בפעילות הנמלים, כי עם גם בפעילותם של אלה המשתמשים בשירותים השונים של הנמלים.

לדוגמה, חברת האנרגיה, תש"ן – או בשמה המלא – תשתיות נפט ואנרגיה,  אשר חנכה לפני כחצי שנה שורה של מתקני שרות סביבתיים בנמל הדלק בחיפה בהשקעה כוללת של 50 מיליון ₪. בין המתקנים שנחנכו: המתקן למישוב אדי דלק והמתקן לטיפול במים בשיטה ביולוגית.
מתקן מישוב האדים נועד לקלוט את אדי דלק הנפלטים ממיכלית הים בעת טעינתה בדלק, זאת באמצעות מערכת צנרת סגורה, דרך מצע של פחם פעיל הסופח את האדים וממחזר אותם חזרה למיכל בנזין. המתקןמיצמצם את פליטת אדי הדלק באוויר לרמה מינימאלית ולהקטנה בסדרי גודל מהמקובל והנדרש עפ"י הדירקטיבה האירופאית. עלות הקמת המתקן נעמדת בכ -15,000,000 ₪.
בנוסף, חנכה החברה גם את המתקן לטיפול במים בשיטה ביולוגית הפועל אף הוא בנמל הדלק בחיפה, זאת על מנת לעמוד בתנאי היתר ההזרמה לים של הנמל כפי שנדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה. עלות הקמת המערכת נעמדת בכ-20,000,000 ₪.
ואי אפשר בלי קצת פרספקטיבה בינלאומית. לאחרונה הודיעה רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי (PANYNJ) על פתיחת קרן בהיקף של 5 מיליון דולר אשר תתמרץ חברות ספנות לפעול להפחתת זיהום האוויר ושמירה על איכות הסביבה.
במסגרת התכנית יוצע תמריץ כספי לחברות הספנות על מנת לעודדם לבצע שיפורים מכניים ואחרים במנועי האניות שיובילו לצמצום צריכת הדלק, זאת במקביל לשימוש בדלקים פחות מזהמים.  נציין כי יוזמה זו קיימת כיום גם בנמל של לוס אנג'לס ובעוד 14 נמלי ים באירופה.
 הפוסט באדיבות דורון אברהמי, מנהל מינהל סביבה ופיתוח בר קיימה במשרד התמ"ת עורך הבלוג 'כלכלה ירוקה'.

השארת תגובה