סוכנות הדירוג מודיס הורידה את דירוג האשראי של מערכת הבנקאות הישראלית

סוכנות דירוג האשראי הבין לאומית מודיס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של המערכת הבנקאית בישראל מ'יציב' ל'שלילי'. בין הגורמים תחזית נמוכה לצמיחה במשק הישראלי, ריכוז גבוה של הלואות לחברות מקומיות גדולות (הטייקונים!) וכמובן (איך אפשר בלי) המצב הגיאופוליטי.

בבנק ישראל מסבירים כי מרבית הגורמים שהוזכרו בהודעת חברת מודיס ושהביאו, לדברי החברה, להורדת תחזית דרוג האשראי של המערכת הבנקאית בישראל ידועים, ואף הוזכרו על ידי בנק ישראל בהזדמנויות שונות בעבר כגורמי סיכון וכאתגרים העומדים בפני מערכת הבנקאות הישראלית. למעשה, מודיס התייחסה בהודעתה הן לגורמים בסביבה הכלכלית והגיאופוליטית שבה המערכת הבנקאית פועלת, והן למאפיינים של מערכת הבנקאות עצמה, ובפרט יחסי ההון של הבנקים וריכוזיות תיק האשראי. מבחני הלחץ שנערכו לאחרונה על ידי הפיקוח על הבנקים בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית, לקחו בחשבון את הגורמים שהוזכרו לעיל.

בבנק ישראל מדגישים כי על בסיס תוצאות מבחני הלחץ ובהסתמך על הפיקוח הנחוש של בנק ישראל על המערכת הבנקאית, אנו סבורים כי המערכת הבנקאית בישראל איתנה, וכי ביכולתה לעמוד בזעזועים כפי שעמדה בהם בעבר. בין הגורמים שתורמים לעמידות המערכת ניתן לציין את יחסי החוב הנמוכים המאפיינים את משקי הבית ואת המגזר העסקי בישראל, רמת מינוף נמוכה יחסית של המערכת הבנקאית, וחשיפות זניחות לחובות ריבוניים של מדינות אירופאיות המצויות במשבר.

השארת תגובה