ההרפתקאה הקולוניאליסטית של אוסטרליה

הקולוניאליזם המערבי הקלאסי – הנצלני, אך גם זה שהביא לשגשוג כלכלי וקידמה טכנולוגית לפינות הנידחות ביותר של העולם – ארך קצת פחות מחמש מאות שנה. מהפלגתו ההיסטורית מערבה של קריסטופר קולומבוס בסוף המאה ה15 ועד המחצית הראשונה של המאה העשרים.

מרבית המדינות שהיו תחת שלטון קולוניאליסטי השתחררו ממנו לאחר הסדר העולמי החדש שהשתרר לאחר מלחמת העולם השניה. גם ישראל אגב נכללת בקבוצה זו.

מעצמות קולוניאליסטיות רבות עלו וירדו בחמש מאות השנים הללו. כמעט לכל מדינה באירופה היו בשלב זה או אחר קולוניות מעבר לים. חלקן ידועות אולי פחות כגון הקולוניות הגרמניות בפאסיפיק, האיטלקיות באפריקה או ההולנדיות באינדונזיה. חלקן ידועות יותר כגון הספרדיות בדרום אמריקה וכמובן בריטניה, המעצה הגדולה ביותר בזמנה מאז רומא. בריטניה ששלטה באזורים עצומים בגלובוס או כמאמר הממירה "באימפריה הבריטית השמש אינה שוקעת לעולם".

קצת פחות ידועה (לפחות לי) הייתה העובדה כי גם אוסטרליה שלטה במדינת פפואה גינאה החדשה (או בשמה המקוצר PNG) במנדט מטעם האו"ם מסיום מלחמת העולם הראשונה ועד 1975, השנה שבה העניקה אוסטרליה עצמאות למדינה, אם כי עד היום PNG נמצאת בחבר העמים הבריטי ובראש המדינה לפחות באופן תיאורטי עומדת המלכה. בכלל לאוסטרליה, ככוח אזורי משמעותי מאד באזור הפאסיפי, יש אינטרסים והיסטוריה ארוכה של מעורבות פוליטית כולל מעורבות צבאית בארכיפלג האינדונזי ובכלל זה כאמור בPNG ובמדינה מזרח טימור.

במסגרת המנדט האוסטרלי על אזור PNG  התנהלו העניינים באופן דומה למדי כמו בכל שלטון קולוניאליסטי, מצד אחד חייבים לציין כי אוסטרליה פיתחה רבות את PNG, כלכלית, תשתית אזרחית ועוד. ומן הצד השני היה עדין מדובר במנדט זר. מתחשב מאד, עדין, כמעט לומר ברוח טובה על פי מיטב המסורת האוסטרלית, אך עדין זר.

אחד מהסיפורים המדהימים ביותר בהקשר זה הינו מפגשים מרתקים ודימיוניים כמעט שנערכו בשנות השלושים של המאה העשרים בין קבוצות מחפשי זהב וכורים אוסטרלים לבין שבטים ילידים שחיו ברמות הגבהות של מרכז PNG, שבטים שלעולם לא ראו את האדם הלבן. מפגשים כאלו התרחשו רבות במאה ה19 אך אך המפגשים ב PNG הינם מהמפגשים הבודדים מסוג זה שמונצחים בווידאו ובתמונות, (למעט מקרה נוסף דומה באוסטרליה של מפגש עם קבוצת אבוריגינים בשנות ה50 ואירוע דומה באזור דרום אמריקה אלו תיעודי הווידאו היחידי של מפגשים כאלו).

סרט תיעודי אוסטרלי מביא את התמונות המדהימות של מפגשים אלו לצד ראיונות שנערכו בשנות השמונים עם אנשים שהיו נוכחים במפגשים אלו משני הצדדים.

יש ליזכור שלא מדובר במשלחת מחקר ממשלתית של חוקרי או גיאוגרפיה או אנתרופולוגיה. מדובר במשלחת פרטית של כורי זהב, טיפוסים שאינם בדיוק "עדינים". כמו קורטז הספרדי – הזהב, ההבטחה לעושר – היא זו שהניע את המשלחת להיכנס לרמות הגבוהות והבלתי ממופות של מרכז האי גיני ולגלות שם קרוב למיליון איש! שחיו בבידוד גיאוגרפי. הם היו צריכים לשרוד בתנאים קשים ובמחסור באספקה ולכן לסחור עם בני המקום אך בכל זאת הבינו כי הם חלק מתהליך היסטורי שיש לתעד אותו.

היו גם מקרים של אלימות. הדיווחים סותרים אולם כנראה במהלך של 4-5 שנים של משלחות חיפוש זהב נהרגו ילידים בודדים מאש הרובים האוסטרלים. מרביתם העדיפו לסחור בתוצרת החקלאית שלהם או לעבוד באתרי הכרייה בתמורה לגרזני ברזל (הם לא הכירו את סוד הפקת הברזל) או צדפות (כשבטים שהתגוררו ברמות הרריות הם לא הכירו כמעט את צורת החיים הזו).

זה אולי נראה לנו כניצול, אלו נראים לנו אולי מוצרים של מה בכך, אולם רק חישבו על הערך של גרזן ברזל יצוק בשבט החי בתקופת האבן.  

היחס אל האדם הלבן השתנה לפי מערכת האמונות של השבטים השונים, החל מתושבי הרקיע שנזרקו חזרה לעולמנו ועד מתים שחזרו להלך על פני האדמה. מעניין לציין כי מנהג הקבורה של חלק מהשבטים המקומיים היה לזרוק לנהר את עצמות המתים והעובדה כי האדם הלבן הראה יחס אובססיבי לנהרות כולל שאיבת מים וחיטוט בלתי פוסק בבוץ (מחפשי זהב כאמור) חיזקו את הסברה המקומית כי מדובר במתים שעלו חזרה לעולם כדי לחפש את עצמותהם.

אפשר להמשיך ולדון בקולוניאליזם לצורותיו, האם הוא אכן הסתיים או עדיין ממשיך באופנים אחרים. אותי בכל מקרה הקסימה עובדה אחרת – האנושיות של כל המשתתפים במפגשים הללו.

למרות פערי התרבויות העצומים, הטכנולוגיה התפיסה הדתית והפילוסופית של החיים – עדין מצליחים המשתתפים לתקשר ולסחור. אפשר להבין את הבעות הפנים את הקשרים החברתיים, המשפחתיים.

 בקיצור כולנו שייכים לאותו המין ורב המשותף על המפריד גם במפגשים כה קיצוניים.

הסרט המלא אינו זמין ברשת אולם להלן תקציר שלו. על פי "רוח הזמן" התקציר ערוך בצורה מאד אנטי-מערבית המדגישה את הקונפליקט והאלימות אולם לדעתי זו בפרוש אינה רוח הסרט המלא.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=2Y5rC7kDx3o]

השארת תגובה