השפעת אמברגו אפשרי על נפט מצד איראן

האיחוד האירופי הכריז על הטלת סנקציות כלכליות על איראן שהמשמעותית ביניהן היא חרם נפט. לא יחתמו חוזים חדשים עם איראן ויכובדו חוזים קיימים רק עד חודש יולי. מנגד, איראן מאיימת לעצור מידית את יצוא הנפט לאזור.

כלכלני בנק הפועלים ערכו סיכום של השפעת אמברגו נפט עתידית של איראן, איראן מפיקה כ- 5.2 מיליון חביות נפט ביום שהן כ- 3% מתפוקת הנפט העולמית. מרבית היצוא שלאיראן מופנה למזרח, וסין היא היבואנית הגדולה. מדינות האיחוד האירופי רכשו עד כה כ- 81%מיצוא הנפט האיראני.

מה יקרה למחיר הנפט בעולם? סביר להניח שאיראן תיאלץ למכור יותר נפט למזרח ובמחיר מופחת. מדינות אופק אחרות ובראשן ערב הסעודית יגדילו מעט את הפקתן. היצע הנפט העולמי לא צפי לקטון משמעותית, ובכל מקרה אנו נמצאים בתקופה של האטה עולמית וביקושים ממותנים.

מחירי הנפט בעולם לא הגיבו כמעט להודעת שרי האיחוד האירופי ומחיר WTI נותר סביב 100 דולר לחבית. אנו מעריכים כי אמברגו הנפט תומך בהיוותרות הנפט ברמה גבוהה, אך אינו מהווה לעתעתה זרז לעליות מחירים נוספות. הדברים יכולים להשתנות אל הקצה אם המתיחות תגבר ואיראן תנסה לחסום את המייצרים.

לאן עלולים להגיע מחירי הנפט אם המתיחות במפרץ תגבר? דרך מיצרי הורמוז עובר מרביתהנפט של המדינות: ערב הסעודית, איראן, עיראק, כווית , בחריין, קטאר ואיחוד האמירויות. מדובר בכ- 51% מתפוקת הנפט העולמית. חסימת המייצרים צפויה להקפיץ לכן את מחיר הנפט בעשרות אחוזים, והכל תלוי כמובן במשך הזמן בו יחול שיבוש באספקת הנפט.

מהו הנזק לכלכלה העולמית? מחקרים הראו כי עלייה קבועה של כ- 10% במחיר הנפט מפחיתה את הצמיחה במדינות המפותחות בכ- 0.2 נקודות אחוז למשך שלוש שנים. כלומר המחיר הוא גבוה והוא צפוי להוות שיקול מרכזי בהחלטות שינקטו במישור הפוליטי והצבאי.

ההשלכות על ישראל – ישראל מסתמכת על יבוא גדול של מוצרי אנרגיה – 13.6 מיליארד דולר בשנת 2011 . צריכת הנפט נאמדת ב 80- מיליון חביות בשנה. אם המצב באזור יגיע לכלל הסלמה אז ישראל תושפע קודם כל מהתערערות המצב הביטחוני, ומחירי הנפט לא יהיו עיקר הדאגה. סביר להניח שההשפעה של עליית מחירי הנפט על הצמיחה לא תהיה שונה בישראל מזו של מדינות מפותחות אחרות. עלייה של 10 דולר במחיר לחבית מעלה את העלות למשק בכ- 800 מיליון דולרסכום גבוה שגם אם מחצית ממנו יגולגל לצרכנים הסופיים הוא בעל השפעה על המחירים– כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי עלייה של 10% במחיר הנפט (שקול כיום ל- 100 דולר) יעלו את האינפלציה בכ- 0.4 נקודת אחוז בטווח של שנה.

השארת תגובה