אפריקה ואמל"ט מובילות בגידול בסחר העולמי

עיתון הלוגיסטיקה 'המטען' מדווח כי מדינות אפריקה ואמריקה הלטינית רשמו בשנים האחרונות את הקפיצה המשמעותית ביותר בהיקפי היצוא שלהן. לפי מחקר של חברת הייעוץ הבריטית Transport Intelligence בין 10 המדינות המובילות מצויות אקוודור, פרו, מקסיקו וצ´ילה, לצד קניה, ניגריה, תוניסיה ומרוקו. היצוא הקנייתי לאירופה, לשם דוגמה, זינק בשיעור של 134% בין השנים 2005 ל-2011. גם אתיופיה רשמה שיעורי צמיחה גבוהים ביצוא סחורות בעיקר לארה"ב ולאירופה, בעיקר בשל התפתחות תחום הקפה במדינה.
בצד היבוא, המדינות שציינו את הגידול החד ביותר הן ברזיל, רוסיה, הודו וסין (מדינות ה-BRIC), שעקפו את ארה"ב והאיחוד האירופי. איחוד האמירויות הערביות תפס את המקום הרביעי ברשימה, כשטורקיה, מקסיקו ומדינות בדרום אמריקה ממוקמות בעשירייה הראשונה.
קו ההובלה האווירית העמוס ביותר ב-2011 היה בין סין לאיחוד האירופי. 1.13 מיליון טונות מטען הובלו בין שני האזורים.
כלכלנים מצביעים על המשך התחזקות "השווקים המתעוררים", שמצליחים לפתוח קווי סחר חדשים ובמקביל מצליחים להגדיל את הצריכה הפרטית מבית. גם המזרח התיכון, שעבר בשנה החולפת טלטלות פוליטיות, נחשב לאזור צומח להובלת סחורות.
מנכ"ל Transport Intelligence, ג´ון מנרס-בל, אומר שהממצא מדגיש שחשוב להסתכל מעבר לשוקי הסחר המסורתיים. לדבריו, "השווקים המתעוררים" מעולם לא היו כה חשובים לסחר הבינלאומי. "יחד עם זאת, הפעילות באותם שווקים דורשת תשומת לב והכנה מוקדמת, מאחר שהסביבה העסקית היא מאתגרת", הוא מוסיף.
הבנק העולמי מעריך שהיקף היצוא בעולם התרחב ב-6.6% ב-2011 (ירידה מול 12.4% ב-2010), אך צפוי לעלות ב-4.7% בלבד ב-2012. הבנק הוריד את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2012 לשיעור של 2.5% בלבד, לעומת 2.7% בשנה החולפת ו-4.1% ב-2010.

השארת תגובה