דמי קריסטמס – מה הפרמייה של מטבעות שוקולד כשרות

מטבעות שוקולד מצופות בניר זהב, דמי חנוכה לילדים. מסתבר שהמנהג הזה קיים לא רק אצלנו בישראל. אני חייב להודות שדי הופתעתי למצוא מטבעות זהב משוקולד לחג הקריסטמס וזה גם נותן לנו מבט מעניין על שוק מוצרי המזון הכשר.

 

נר שמיני חלף עבר לו אבל ברשת המרכולים האוסטרלית 'קולס' מצאתי חבילת מטבעות שוקולד (דולרים אוסטרלים) בת 100 גרם תוצרת איטליה במחיר של 2 דולרים אוסטרלים, באותו הסניף הנמצא באזור המזרחי של סדני הידוע כמרכז הקהילה היהודית והישראלית בעיר מצאתי גם חבילה של מטבעות שוקולד כשרים (שקלים) בת 15 גרם תוצרת כרמית, ישראל במחיר של 0.75 דולר אוסטרלי. קרי 2 סנט לגרם שוקולד לעומת 5 סנט לגרם שוקולד כשר.

כמו כל חישוב כלכלי, לצורך השואת המחיר ליחידת משקל יש צורך בשלוש הנחות בסיסיות (די סבירות לטעמי):

  1. עלויות היצור באיטליה ובישראל פחות או יותר שוות (ואם כבר אזי איטליה יקרה יותר).
  2. עלויות ההובלה מישראל או מאיטליה לאוסטרליה שוות פחות או יותר.
  3. האלמנט התרבותי בתוך פונקציית הביקוש למטבעות משחק משוקולד שווה בתרבות היהודית והנוצרית. קרי הביקוש כפונקציה של תרבות למטבעות זהב משוקולד כמשחק לילדים בחג החנוכה שווה לביקוש התרבותי של הקהילה הנוצרית כמשחק ילדים בחג הקריסטמס.

אם ההנחות הללו מוסכמות הרי שהפרמייה של תגית "כשר" על מטבעות השוקולד שווה 250% שזה בהחלט לא פרמטר זניח.

וצחוק בצד, ההבדל הזה כמובן לא מייצג את ההבדלים בשערי החליפין של מטבעות השוקולד. כאשר קניתי מטבעות כשרים קיבלתי שקלים ואילו המטבעות לקריסמס הן דולרים אוסטרלים וגם קיבלתי בונוס שטר שוקולד בן 20 דולרים. פעם ראשונה בחיים שלי שאני רואה שטר שוקולד – מסממני האינפלציה.

 

 

השארת תגובה