חקיקת האיחוד האירופי בנושא כימיקלים

מתוך סקירה של משרד התמ"ת, המינהל לסחר חוץ.

בשנים האחרונות ישנן חקיקות סביבתיות אירופאיות רבות אשר יוצרות אתגרים חדשים ליצואן הישראלי לאירופה. חקיקת האיחוד האירופי החדשה בנושא כימיקלים (REACH) מחייבת כל יצרן המייצא כימיקלים לאיחוד האירופי לרשום את הכימיקל בסוכנות מיוחדת אשר הוקמה לצורך זה.

חקיקת ה-REACH או חלקים ממנה יכולים לחול על כל מוצר שהוא, החל במכשירים חשמליים כמו מכונת כביסה, מחשב, מקרר או טלוויזיה; בעצמים כמו שטיח, פלסטלינה, צמיג וכלה במוצרים כמו שמפו, אבקת כביסה וצבע לצביעת שיער

במסגרת החקיקה הוקמה סוכנות הכימיקלים האירופאית (ECHA) אשר מנהלת את ההיבטים הטכניים, המדעיים והמנהליים הכרוכים ביישום החקיקה. הסוכנות מנהלת  את פעילותה באמצעות אתר אינטרנט דרכו יכולות חברות ופרטים לקבל מידע על אודות הכימיקלים.

לפי החקיקה על התעשייה להתוודע לתכונות הכימיקלים השונים ולדרכי ניהול הסיכונים הכרוכים בשימושם. היבואן האירופי צריך לקבל מידע על החומרים שהוא מכניס לאיחוד ולפיכך, היצרן והיצואן הישראלי חייב להכיר את החקיקה. הכרת התקנות על ידי היצרן הישראלי  היא אינטרס עסקי. היכרות עם החקיקה היא נכס אסטרטגי ומאפשרת מדיניות נכונה לגבי שינוע סחורות באופן יעיל לאירופה.

החקיקה כוללת מספר חובות כגון רישום (Registratio), הערכה (Evaluation), רישוי (Authorization), שימוש בהגבלות (Restriction), העברת הודעות (Notification) והכנת גיליונות בטיחות (SDS).

חקיקה עיקרית נוספת היא הROHS (Restriction of hazardous Substances) המתייחסת לחומרים מסוכנים במוצרי אלקטרוניקה.

חקיקה זו אסרה בפועל על שימוש בחומר מעכב בעירה במוצרי אלקטרוניקה בשם DECA BDE  וזאת למרות שבדיקות הערכת סיכונים שבוצעו לחומר לא הוכיחו קיומו של כל נזק מתמשך לסביבה או לאדם.

השארת תגובה