תוכנית ניווט הלווינים האירופאית – גלילאו

מתוך סקירה של משרד התמ"ת המינהל לסחר חוץ.

גלילאו הינה תוכנית הניווט הלווייני האירופית אשר הושקה בשנת 1998 מתוך כוונה להקטין את התלות האירופית בשירותי הניווט הלווייני האמריקאי (GPS), תוך הגדלת הדיוק ויצירת שירותים יישומיים לטובת כלל החברה האירופית בתקווה לעמוד בתחרות מול פרויקטים דומים של רוסיה, סין, הודו ויפן.  ע"פ הערכות אירופיות, 6%-7% מהתמ"ג של המדינות המפותחות באיחוד האירופי (כ- 800 מיליארד אירו) הינם תלויי ניווט לווייני (כלומר בפועל תלויים בשירותים אמריקאים). תוכנית החלל גליליאו צפויה להעניק ערך מוסף לאירופים בשוק החלל אשר על פי הערכות צפוי לגדול מרמה של 130 מיליארדי אירו כיום ל- 240 מיליארדי אירו בשנת 2020. גליליאו מיועדת להוות תשתית לאספקת שירותים ופיתוח יישומיים טכנולוגיים אזרחיים וביטחוניים לסקטורים כגון מסחר ותעשייה, תחבורה ותובלה, חקלאות, שירותי שיטור והצלה, מערכות הבריאות, תעופה אזרחית ועוד.

תקציב התכנית נאמד עד כה בכ-4.5 מיליארד אירו . התכנית למסגרת התקציב הבאה (2013-2020) היא להגדיל התקציב ב-7 מיליארד אירו נוספים.

לפני מספר שבועות שוגר הלוויין הראשון הנבנה במסגרת התכנית ובמרוצת השנה הנוכחית ישוגר לחלל לוויין נוסף מתוך מערך של 30 לווייניים, לשירות מערכת הניווט הלווייני גליליאו. באם לא יתרחש עיכוב, כבר בשנת 2014 תחל המערכת לספק שלושה שירותים ראשוניים: שירותים בסיסיים פתוחים בדומה למערכת ה- GPS האמריקאית (לכלל המשתמשים וללא כל הצפנה), שירותים בסיסיים ומפוקחים למערכת הציבורית וכן שירותי חיפוש והצלה בסיסיים. לגבי נושא השירותים המסחריים (להם גלילאו יספק אותות מוצפנים ברמת דיוק ואיכות גבוהים יותר) וכן לגבי שירותי Safety of Life (שירותים מוצפנים בתשלום, חסינים בפני הפרעות למספר מוגבל של משתמשים בתחומי חירום) – אלו יחלו את שלב הניסוי גם בשנת 2014, ויוכלו לפעול באופן מבצעי מלא בכפוף לקיומם של 30 לוויינים.

 בנוסף לתכנית גלילאו ישנה תכנית "אחות" בשם EGNOS  אשר מטרתה להביא לרמות דיוק גבוה של מערכת הניווט הלווייני. מערכת זו הפכה למבצעית באוק' 2009.

התכנית עברה תהפוכה במבנה השליטה בשנים האחרונות. שלב תכנון אבי הטיפוס נוהל ע"י מנהלת משותפת לנציבות הא"א וסוכנות החלל האירופי, מתוך כוונה להעביר את הבעלות וניהול התכנית לידי זכיין פרטי . אולם, לאחר מספר חודשים בהם הזכיין הפרטי לא הצליח לקדם הפעלת התכנית המורכבת והרגישה בשל מלחמות פנימיות, הוחלט להחזיר את התכנית לידיים ציבוריות וכעת נציבות הא"א היא המנהלת של התכנית בסיוע מקצועי של סוכנות החלל האירופית, אשר מעצבת את המכרזים והדרישות למערכת. העברת התכנית לידים ציבוריות גררה לא מעט ביקורת וגם היום נשמעות טענות כי מדובר בתכנית בזבזנית ותועלתה למשלם המיסים האירופי מוטלת בספק.

במרץ 2004, חתמה ישראל, בהובלת משרד התמ"ת, על הסכם שיתוף פעולה עם תוכנית גליליאו. ההסכם מהווה הכרה ביכולותיה הגבוהות של תעשיית החלל הישראלית ומאפשר לחברות ישראליות להשתלב כספקיות למערכת הניווט הלווייני גלילאו וכחברות במועדון החלל האירופי, תוך מיצוי פוטנציאל הגידול בהיקף הסחר הבילטראלי עם האיחוד האירופי. הסכם זה יהווה מסגרת פוליטית שאפשרה למתימו"פ להצטרף כסוכנות ביצוע למנהלת המשותפת שנהלה בזמנו את התכנית.

השארת תגובה