מדינת טקסס בארה"ב

רועי מדעי, הנספח המסחרי של התמ"ת ביוסטון שלח לי את הסקירה הממצה להלן

טקסס, המדינה השנייה בגודלה בארה"ב, גדולה פי 32 ממדינת ישראל אולם אוכלוסייתה "רק" פי 3.5 מזו שלנו ומסתכמת ב 25.6 מיליון תושבים. כלכלתה של טקסס הינה השנייה בגודלה בארה"ב ונחשבת לכלכלה ה – 12 בגודלה בעולם, עם תמ"ג של 1.3 טריליון דולר המהווה 8.5% מכל התמ"ג במדינה, תמ"ג לנפש עומד על 45,940$. טקסס חוותה צמיחה חיובית בשנת 2010 שהסתכמה 2.2% והצמיחה השנה צפויה להיות מעל 3%. האבטלה במדינה עומדת על 8.5% שהיא נמוכה מהממוצע הארצי העומד על 9.1%

יחסי המסחר עם ישראל מפותחים וישראל נחשבת לשותפת הסחר ה 15 של טקסס עם היקף סחר הדדי בלמעלה מ- 1.3 מיליארד דולר בשנת 2010. היצוא לטקסס עמד על 660,870,810 $ והיבוא מטקסס לישראל עמד על 678,480.858$

בשנות המיתון מצבה של המדינה היה יציב יחסית והיא לא סבלה מתנודות משמעותיות בשוק הנדל"ן ואף השכילה להשקיע הון לא מבוטל בכלכלה ובתעשייה מבוססת ידע. את התוצאות ניתן לראות בדמות יצירת 40% מסך כל המשרות החדשות שנוצרו בכל ארה"ב בשנה האחרונה, הגירה של לא מעט חברות טכנולוגיה לשטחה וגיוון התעשייה. כמו כן הפכה טקסס לאחד ממוקדי ההגירה הפנימיים הגדולים ביותר בארה"ב ומאכלסת בתוכה חלק מהערים הצומחות ביותר בארה"ב (דאלאס, יוסטון, אוסטין וסן-אנטוניו).

כלכלת טקסס הינה השנייה בגודלה בארה"ב אחרי קליפורניה ונחשבת ליצואנית השנייה בגודלה בארה"ב. טקסס היא המובילה בארה"ב כמקום שנוח וקל לעשות בו עסקים מה שיכול להסביר את העובדה ש 57 חברות מתוך רשימת ה- Fortune 500 נמצאות בה. כמו כן נהנת טקסס מהגירה פנימית מסיבית אליה, הן של אנשים והן של חברות, בעיקר טכנולוגיה אשר מזהות את ההון האנושי המפותח, יוקר מחיה נמוך יחסית ורמות מיסוי מהנמוכות בארה"ב.

טקסס אמנם מדינה מאוד עשירה ויש בה הריכוז הגדול ביותר של בעלי הון ,מתגוררים בה כ– 33 מיליארדרים, אולם עוני לא חסר במדינה ועם כל ההכנסות מתעשיית הנפט ופטרוכימיה היא עדיין ממוקמת במקום ה 24 ברמת תמ"ג לנפש בארה"ב.

יוסטון היא העיר הגדולה ביותר והמרכזית וממוקמת כעיר הרביעית בגודלה בארה"ב. יוסטון נחשבת לבירת האנרגיה העולמית אשר מייצרת כ- 20% מהאנרגיה הנצרכת בארה"ב ומהווה את תזרים המזומנים העיקרי של המדינה. למרות שתעשיית הנפט והגז מאוד מפותחות ושולטות בה, שטקסס הינה המדינה המובילה בארה"ב בייצור אנרגיית רוח. כשהחליטו בטקסס להשקיע בתחום, הם השאירו את קליפורניה הרחק מאחור וכיום מייצרים למעלה מ MW 9000 חשמל מטורבינות רוח הזרועות כשדות בצפון המדינה. ההשקעה בפריסת טורבינות חדשות התמתנה עד שפרויקט שאפתני אחר המחבר את כל תשתיות החשמל במדינה יושלם, כנראה במהלך 2013, ואז טוענים שיכפילו את הכמות המיוצרת לכדי 18GW.

אוסטין היא בירת המדינה בה מרוכזים מוסדות השלטון והאונבירסיטה הגדולה של המדינה.  בשנים האחרונות ישנה השקעה שגררה נהירה של חברות היי-טק רבות לאזור מה שגרם לפארקי תעשייה רבים להתפתח, תעשיית VC וכן הגעת חברות רב לאומיות. בשנה שעברה השלימה חברת סמסונג השקעה של 2 מיליארד דולר במפעל ייצור שבבים חדשני בעיר. כמו כן מטה חברת המחשבים דל, ממוקם בסמיכות לעיר ואחראי להרבה מאוד ממשרות המפתחים והמהנדסים באזור. בדאלאס, העיר השנייה בגודלה מרוכזות תעשיות ביטחוניות תעופה וחלל והיא נחשבת לעיר טכנולוגית יותר. סן-אנטוניו הינה השלישת בטקסס והשביעית בגודלה בארה"ב. זוהי עיר מאוד מתפתחת בשנים האחרונות ומשנה כיוון מעיר המתבססת בעיקר על תיירות לעיר שיצרה מאגדים בתחומי האנרגיה החלופית ומים, מדעי החיים ורכב עם השקעה אדירה של חברת טויוטה בעיר.

הסקטורים המובילים במדינה הם:

  • תעשיית הנפט וגז
  • אנרגיה חלופית בדגש על רוח והתחום הסולרי מתעורר
  • מדעי חיים. המרכז הרפואי הגדול בעולם נמצא בטקסס ובו נמצאים מוסדות מחקר מהמובילים בעולם בתחומי סרטן, ילדים, לב ועוד
  • IT  ותקשורת

השארת תגובה