האוסטרלים הראשונים

סרט דוקומנטרי הסוקר את אבני הדרך העיקריות במפגש בין התרבות האבוריגינית האוסטרלית לבין התרבות הבריטית המערבית כפי שהחלה ביום 26 בינואר של שנת 1788 עת עגנו ספינותיו של המושל פיליפ במימי מפרץ ג'קסון ועד ימנו. הסרט בנוי לפי ראשי הפרקים העיקריים במפגש בין תרבותי זה, מפגש שהיה אלים ברובו, הרסני עבור התרבות האבוריגינית אך גם מבליחים בו מדי פעם ניצוצות של רגשנות ורחמים.

כפי שניתן לצפות, סרט דוקומנטרי העוסק בנושא כה רגיש באוסטרליה הוא קשה להפקה. הדרך שבה בחר הבמאי לעסוק בסיפורים הטעונים הללו הוא על ידי סיפורה של ההסטוריה על ידי 4 היסטוריונים שונים (ממוצא אתני שונה המתגוררים במקומות שונים באוסטרליה) כאשר אותו סיפור מסופר לעיתים מספר פעמים מנקודות מבט שונות על ידי ההיסטוריונים השונים.

התרבות האבוריגינית האוסטרלית היא למעשה אוסף של מנהגים, שפות ואמונות של מאות קבוצות ושבטים נבדלים שהתגוררו ביבשת עד הגעת הספינות הבריטיות. במונחים אקדמיים התרבות האבוריגינית הינה מהתרבויות הקדומות ביותר שעל פני האדמה והיא מוערכת כבת 30 אלף שנה, מאז שהגיעו ההומו-ספיאנס הראשונים כפי הנראה מדרום מזרח אסיה אל יבשת אוסטרליה. אם זאת במאה ה18 עת הגיעו הבריטים ליבשת הייתה התרבות האבוריגינית נחשלת במונחים מערביים. היא עדיין התנהלה במה שהחוקרים יגדירו כתקופת האבן. האבוריגנים לא הכירו את סוד הפקת הברזל (למרות שבאופן אירוני באוסטרליה עתודות עפרות הברזל מהגדולות בעולם), הם היו נוודים מלקטים ללא בתי קבע וללא חקלאות. הם לא בייתו חיות, לא שתלו ולא גידלו דבר וחיו במסגרת שיבטית בעלת קודים יחודיים להם.

בתחילה ניתן לאמור כי האבוריגינים כלל לא הבינו כי מדובר בפלישה 'לבנה', מאוחר יותר החלו לגלות התנגדות מסויימת ונקודתית (לא לחימה מאורגנת) אך זו הוכנע בקלות על ידי הרובים הבריטים ובאופן קטסטרופלי על ידי חיידיקים. מערכת החיסון של האבוריגינים לא הייתה מוכנה להתמודדות עם הנגיפים והחיידיקים שהביאו עימם הבריטים מאירופה (כמו בפלישה הספרדית לאמריקה הלטינית). מרבית הקהילות האבוריגיניות בחוף המזרחי של אוסטרליה מתו כזבובים ממגפות של שפעת ומחלות אחרות.

כפי שניתן לצפות עובר נושא הנישול מהאדמות ואובדן התרבות והמנהגים המגדירים את האבוריגינים כקבוצה כחוט השני לאורכו של הסרט כולו. יש גם פרדוקס בדבר הזה. כיום בתחילת המאה ה21 עת אוסטרליה מורכבת מערב רב של מהגרים מכל נקודה מהגלובוס, הדבר היחידי שהוא אוסטרלי במהותו בכל מאת האחוזים הוא התרבות האבוריגינית המשמשת מקור לגאווה עבור האוסטרלים כיום.

הפרקים העיקריים בסרט ובמפגש תרבויות זה הינם:

• 1778: מפגש ראשון בין צי הספינות הראשון והמושל הראשון של סדני, המושל פיליפ (PHILIP) ובין מנהיג אבוריגיני מקומי שאף הגיע בספינה ללונדון וחזר לאוסטרליה, המנהיג בנלונג (BENNELONG).

• המאה 19: הקו השחור, המאבק על טסמניה.

• שבט ARRERNTE של מרכז אוסטרליה, סיפורם של מגדלי הבקר והצאן שיצאו מהערים אדלייד ופרת והמאבק על המים. מגדלי הבקר הלבנים העבירו אלפי ראשי בקר לאורכה של הארץ, האבוריגינים צדו מדי פעם פרה או כבשה מהעדרים (יותר קל לצוד פרה מאשר קנגרו וגם יש בה הרבה יותר בשר) דבר שהביא להתלקחות אלימה ומחסור במים שכן בורות המים והנחלים באזור לא יכלו לספק את צרכי המים של העדרים.

• סיפורו של המרד המזויין היחיד נגד הלבנים בסוף המאה ה19 ושל מנהיגו שעלה כימעט לדרגת קדושה JANDAMURRA. סיפורו של JANDAMURRA זכה השנה לעיבוד טלביזיוני ברשת האוסטרלית הממלכתית ABC.

 


 

• סיפורו של ויליאם קופר (WILLIAM COOPER) ופעולו להשגת זכויות שוות לקהילה האבוריגינית, פועלו של קופר צריך לעניין גם אותנו הישראלים כאשר הגיש בסוף שנות השלושים עצומה לנציג הדיפלומטי הגרמני באוסטרליה כנגד יחסה של גרמניה הנאצית ליהודים, בשנת 2010 צויינה מחאה זו במוזיאון יד ושם בירושלים.

• סיפורו של הדור האבוד, אותם ילדים אבוריגינים או 'חצי' אבוריגינים שנלקחו ממשפחותיהן כדאי להבטיח להם "עתיד טוב יותר" , סיפורו של הדור האבוד סופר היטב בסרט המצליח 'ארוכה הדרך הבייתה'.

• ממבו נגד הפדרציה האוסטרלית, בשנת 1993 הסתיים מאבק משפטי ארוך סמלי והסטורי של קוקאי ממבו ( KOIKI MABO'S) נגד אוסטרליה בתביעה להשיב לו את אדמות האי "שלו" באיי מיצר טורס (Torres Straight Islands) הנמצאים בצפון אוסטרליה בין היבשת ומדינת פפואה ניו גיני. בפסק דין הסטורי קבע בית המשפט העליון של אוסטרליה כי האדמות באי אכן שיכות לו ולשבטו והחזירן מידי הכתר חזרה לידי תושבי איי המיצר. עיקרה של פרשה זו נובע מהעובדה כי מכיוון שהאבוריגינים ביבשת אוסטרליה עצמה לא גידלו דבר באופן שאותו הבריטים יגדירו כ"חקלאות". הם ניהלו אורח חיים של נוודים / מלקטים כאשר השבט נע ועובר מרחקים ארוכים על פי עונות השנה בחיפוש אחרי מזון, לפיכך הגדירו אותם הבריטים (באופן נוח מאד יש לציין) כמי שחיים על האדמה ולא כבעלי האדמה. לפיכך החוק הבריטי קבע כי האדמה (יבשת אוסטרליה) אינה שיכת לאיש ולכן לאחר שהתגלתה היא שייכת לכתר הבריטי. המונח הרשמי הבריטי קובע שהאדמה האוסטרלית היא "טרה-נוליוס" ( Terra nullius) או באנגלית NO MAN’S LAND, זהו מונח מהחוק הרומי המתאר אדמה שאינה שיכת לאיש וניתן להחיל עליה ריבונות באופן של כיבוש.

 קוקאי ממבו תבע את הכתר להחזיר לו את אדמותיו לאחר שהוכיח כי במקרה של תושבי איי מיצר מדובר בתושבים שחיו שם מאז ומתמיד, שהיו בעלי קרקע במובן האירופאי של המילה, גידלו גינות ירק, חקלאות, העבירו את האדמות בירושה וניהלו תיעוד של הבעלות על האדמה על פי נקודות ציון פיזיות בשטח, כאמור בית המשפט העליון האוסטרלי קיבל את טענתם בפסק דין סנסציוני שעורר גל של תביעות דומות מצד אחד והתנגדות של קהילת הרוב הלבנה מהצד השני, זהו סיפור מורכב הנוגע גם לנו בישראל במספר נקודות ושווה פוסט נפרד בעתיד.

• התנצלותו הרשמית והפומבית של ראש ממשלת אוסטרליה קווין ראד בשנת 2008 בפני האבוריגינים של היחס של אוסטרליה אלהם ובעיקר על נושא "ילדי הדור האבוד". (לצפייה בוידאו ההתנצלות).
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=B1jeWeDpc68&w=560&h=349]
 

מרבית הפרקים ניתנים לצפייה ישירה באתר רשות השידור המיוחדת של אוסטרליה SBS (בלינק כאן) מומלץ!

השארת תגובה