בנק ישראל יקיים תחרות ציבורית לעיצוב שטרות הכסף החדשים של ישראל

לראשונה הודיעה בנק ישראל כי יקיים תחרות פומבית בקרב מעצבים גרפיים לעיצוב סדרת שטרות הכסף החדשה, הדמויות שיופיעו על גבי השטרות החדשים הינן:על השטר של 20 שקלים חדשים – המשוררת רחל בלובשטיין; על השטר של 50 שקלים חדשים – המשורר שאול טשרניחובסקי; על השטר של 100 שקלים חדשים – המשוררת והסופרת לאה גולדברג; על השטר של 200 שקלים חדשים – המשורר נתן אלתרמן.
ראשית זאת התקדמות נאה בשני מובנים, הראשון הוא תחרות פומבית ציבורית כמקובל בעולם בתחומים ציבוריים רבים, החל ממטבעות ושטרות וכלה בבנייני ציבור ותכנון אורבני. שנית למרות כי לכאורה ההחלטה מראש על הדמויות שעל השטרות הינה פחות "פומבית" הרי שלפחות לא נבחרו פוליטיקאים ומנהיגים דבר שחסך מאיתנו את הווכוחים הפוליטיים של מי ראוי להיות על שטר ומי לא. אבל כמובן בכל דבר יש פוליטיקה וגם (ובעיקר) באומנות ולכן כבר היו שאמרו שאין משוררים 'מזרחיים' על השטרות אלה רק 'אשכנזים'.

ומה קורה בעולם? יש אתר אינטרנט המפרט את המטבעות והשטרות מכל מדינות העולם (ראו כאן) מבט אקראי ומהיר יגלה לנו שבמדינות מערביות רבות נטשו גם את הויכוח על הפיליטיקה של התרבות ומדפיסים על השטרות ציורי טבע בלבד. הפוליטיקלי קורט מנצח.

תגובה אחת

  1. ori הגב

    what about zohar argov?
    well written

השארת תגובה