במדינת האיים של סמואה חוגגים יום הולדת פעמיים ביום

אוסטרליה משחקת תפקיד ראשי בפוליטיקה והכלכלה של אזור הפאספיק, רבות ממדינות האיים של הפאסיפיק הינן כמובן מדינות עצמאיות אך מספר תושבהן וגודל הכלכלה שלהן אינו מאפשר להן להיות מיוצגות בפורומים בין לאומים שונים או להחזיק צבא או חשוב מזה במקרה שלהם – צי ולכן במקרים רבים מיוצגים האינטרסים של אומות הפאסיפיק  על ידי אוסטרליה כולל לעיתים נציגות באו"ם ואף בחלק מהמקרים כרוכה אוסטרליה באמנת הגנה על אומות אלו שהן חסרות צבא בדרך כלל ובמקרים אחרים מטבעותהם אף צמודים באמנה בין לאומית לדולר האוסטרלי.

מדינת האיים של סמואה (המונה פחות ממאתיים אלף נפש וקיבלה עצמאות משלטון ניו זילנדי בשנת 1962) אינה יוצאת דופן, סמואה נמצאת בלב האוקיאנוס השקט וכמו עבור כל מדינות האיים של האוקיאנוס השקט (למעט איי הוואי) אוסטרליה הינה שותפת הסחר הגדולה והדומיננטית (לאחר ענף הכלכלה העיקרי שהוא תיירות). לפיכך לפני כמה שנים החליטה סמואה לערוך "התאמות" במבנה המינהלתי במדינה כדי להקל על הקשר החשוב עם אוסטרליה.

בשלב ראשון זיהו קברניטי המדינה את הפוטנציאל שביבוא מכוניות משומשות וזולות מאוסטרליה לסמואה, היבוא נתקל הקשיים עקב העובדה הפשוטה כי באוסטרליה (כמו בכל מדינות הדומיניון הבריטי) נוהגים בצד שמאל של הכביש ואילו בסמואה (שהייתה בתחילת המאה העשרים תחת שלטון גרמני) נוהגים בא בצד ימין.

מה לעשות? להחליף!

וכך ביום בהיר ביולי 2009 הכריזו השלטונות על החלפת צדדי הנסיעה בכבישים. כמובן שאי אפשר להחליף את כל ציי המכוניות במדינה תוך לילה אחד (ובמקרה של סמואה גם לא תוך שנה ולא תוך עשור) ועברו כמה ימים טובים של כאוס בעוד אוטובוסים מורדים את הנוסעים במרכז הכביש במקום בצד המדרכה וכיוצא בזה. כנראה שאין אינו רוצה לספור כמה תאונות דרכים התרחשו עקב יציאה לעקיפה ימנית מתוך מושב נהג בצד שמאל.

בסוף השבוע האחרון הלכו השלטונות צעד נוסף. ראש הממשלה הכריז על הסטת קו התאריך הבין לאומי שעובר מערבית למדינה – למזרחה ממנה.

עד אותה פעולה השעה בסמואה ובניו זילנד לדוגמא הייתה אותה השעה אך סמואה הייתה יום אחד קדימה (היא הייתה מצידו השני של קו התאריך) כתוצאה מכך הפסידו הסמואים יומיים עבודה מול אוסטרליה. ביום שישי באוסטרליה בסמואה כבר הייה שבת וביום שני בסמואה באוסטרליה עדיין היה יום ראשון.

כבר ציינו כי הקשר עם אוסטרליה חשוב לסמואה ולפיכך עשו בסמואה מעשה. הם ביטלו את יום התשיעי במאי וקפצו מיד לאחד עשר בו. כתוצאה מכך הפכה להיות סמואה באותו צד של קו התאריך כמו אוסטרליה וניו זילנד דבר המחזק את הקשרים עם אוסטרליה וניוזילנד לשימחת כל אוכלוסיית מדינת האיים הקטנה – חוץ ממי שחוגג את יום הולדתו בעשירי במאי.

בנוסף לנוחות שבקשר עם אוסטרליה גילו בשבוע החולף נישה תיירותית חדשה בסמואה. במרחק קטן ממדינת האיים של סמואה נמצאת קבוצת איים עצמאית נוספת הנקראת סמואה האמריקאית. לאחר הדילוג על היום, השעה בשתי קבוצות האים הצמודות זהה – אך בהפרש של יום. מפעילי תיירות באיים מציעים לתיירים לחגוג באותו יום פעמים יום הולדת בשתי קבוצות האיים השונות, להתחתן פעמיים באותו היום ועוד ועוד.

מבולבלים? כנסו להסבר על קו התאריך הבין לאומי

2 תגובות

השארת תגובה