הקרב האוסטרלי על ארץ ישראל

 כל תלמיד תיכון באוסטרליה (טוב לא כל אחד אבל הרוב) יודע היכן נמצאת באר שבע. למה? אתם בטח שואלים, אז ככה: הקרב המפורסם ביותר של חטיבת הפרשים הקלה של הצבא האוסטרלי היה מול קו הביצורים הטורקי שנפרס מעזה עד באר שבע, ההסתערות עליו והבקעתו ביום 31 באוקטובר 1917 הביאה לסיום שלטון האמפריה העותומנית על ארץ ישראל (שנמשך מאז 1517)  וקבעה את המנדט הבריטי על ארץ ישראל לאחר מלחמת העולם הראשונה.

בתמונה ההסתערות ההירואית על באר שבע (מדובר כנראה בשיחזור שנעשה למטרות צילום כמה ימים לאחר הקרב האמיתי)

ספר לימוד על קרב באר שבע

במלחמת העולם הראשונה הקימו הבריטים את הקורפוס הצבאי של חילי אוסטרליה וניוזילנד ANZAC, הנושא הזה של לחימה משותפת תחת דגל היוניון ג'ק הוא נושא מורכב ועדין מאד בחברה האוסטרלית עד היום. במלחמת העולם הראשונה אוסטרליה כבר הייתה מדינה עצמאית, היא לא הייתה תחת איום גרמני או טורקי או כל איום אך בכל זאת שלחה את טובי בניה להלחם באירופה. מטיילים ישראלים רבים המגיעים לכפרים נידחים בניוזילנד – פינות שכוחות בסוף העולם – נדהמים מהאנדרטאות הפזורות כמעט ליד כל כפר ועליהן רשימה של נופלי אותו הכפר תחת ANZAC. אחים, חברים לכיתה, שכבות גיל שלמות, נספו בהסתערות על גליפולי ועזה. שוב למה אתם בטח שואלים? מחיקת "כתם האסירים" אותו מוניטין עיקש שדבק באוסטרלים גם בתחילת המאה העשרים כאילו הם כולם בני אסירים ופושעים – הייתה אחת הסיבות המרכזיות. וגם תחושת הכמעט אבדון מול המרחבים האין סופיים של אוסטרליה מצד אחד ותחושת השייכות התרבותית לבריטניה מהצד השני הביאו לגיוס אלפים רבים של אוסטרלים וניוזילנדים לקורפוס.

על הבריטים יש לציין, ההתנדבות הזו לא עשתה יותר מדי רושם, הם דאגו לשלוח את החיל האוסטרו-זילנדי לקרבות הקשים ביותר וחסרי הסיכוי ביותר, אך הקורפוס למרבה הפלא למרות אחוזי שחיקה נוראיים (שם מעודן לטבח בעת קרב) עמד במשימות. עד ימנו נלחמת אוסטרליה שכם לצד שכם עם בריטניה וארה"ב בכל החזיתות ממלחמת העולם השניה, דרך קוריאה ועד עיראק ואפגניסטאן.

בתמונות אנדרטת הזיכרון לחילי ANZAC ליד קיבוץ בארי, היום משמשת האנדרטה בעיקר לתצפית צה"ל על רצועת עזה (ותודה למשפחת שי על התמונות)

2 תגובות

  1. חנוך ויניקמין הגב

    לעניות דעתי יש לציין מי הכותב, במיוחד כשאר הכתיבה טובה וקולחת.

השארת תגובה