עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל

העירייה המקומית מריקוויל (Marrickville) הנמצאת במרכז סידני רבתי (מפה) הכריזה בחודש דצמבר על 'חרם על ישראל'. ההחלטה, החריגה יש לומר, גורסת כי המועצה מטילה חרם מסחרי, תרבותי אקדמי וספורטיבי על ישראל וכן תחרים חברות העושות עסקים עם ישראל (חרם שניוני).

אין זו הפעם הראשונה שגופים בעולם ובאוסטרליה מטילים חרם על ישראל על רקע הסכסוך הישראלי – פלשתינאי. קדמה להחלטה זו הטלת חרם במקומות שונים בעולם על ידי אוניברסיטאות, ועדי עובדים, איגודי כנסיות ואף רשתות שיווק. אך מיוחד בהחלטה האוסטרלית הוא כי מדובר בגוף שילטוני נבחר. ההחלטה עוררה ויכוח ציבורי במדיה האוסטרלית, שלא קיבל את מלא תשומת הלב באוסטרליה עקב אירועי השיטפונות במדינת קוינסלנד, וגל של תגובות מצד פוליטיקאים ואנשי ציבור אוסטרלים.

ראשית על ההחלטה ועל העירייה. מריקוויל היא עירייה די משמעותית  באזור סדני רבתי  ולה קשרי עיר תאומה עם בית לחם  בגדה המערבית ועם העיר 'השישי באוקטובר'  במצריים. סידני רבתי היא גוש אורבני גדול המונה כ  4.5 מליון איש ומורכב מעיריות מקומיות (בדומה לגוש דן אצלו) על פי אותה השוואה עיריית מריקויל מקבילה לעיר פתח תיקווה בערך. האזור מתאפיין בחתך סוציואקונומי ביננוני עם אוכלוסיית מהגרים גדולה מאזור הים התיכון, המזרח התיכון ואסיה. ראש העירייה פיונה בירן (Fiona Byrne) היא ממלפגת הירוקים האוסטרלית מפלגה שנהנתה בבחירות הפדראליות האחרונות שנערכו באוסטרליה (באוגוסט 2010) בגידול משמעותי במספר בבוחריה.

התמונה גרפיטי ברחוב התוקף דוקא את ראש העיר פיונה על ההחלטה האנטי ישראלית (ברוח הכרזות 'הגידו לא לבורקה -כיסוי הראש)

 בחודשים האחרונים היה סניף המפלגה הירוקה במדינת ניו סאות ולש (NSW) מעורב בשלושה אירועים שאפשר להגדירם כאנטי ישראלים במידה זו או אחרת. הראשון בדצמבר באחרון היה החלטת מועצת מפלגת הירוקים של מדינת ניו סאוט ולש על הצטרפות לתנועת החרם נגד ישראל. בזאת למעשה החרמת ישראל היא מדיניות רשמית של מפלגת הירוקים במדינה. השני היה הטלת החרם הנ"ל על ידי מועצת מריקוויל, והשלישית (שהיא אנטי ישראלית בבסיסה אך לא בביצועה) היא תלונה של חברת מועצה  של העיר סדני אירין דוטני (Irene Doutney) – ממפלגת הירוקים- ל הפרה  של 'סימן מקור'  על ידי  רשת הסופרמרקטים 'קולס' במקרה של  תפוזים ממותג ג'פה ששווקו בטעות כאילו גודלו באוסטרליה. פנייתם לממשלה המקומית הייתה מהירה מאד והם זכו בנקודות בכך שקישרו בתודעת מנהלי רשת קולס את המותגים הישראליים עם משהו בעייתי  ובכך, גם אם באופן עקיף, מקשים עוד יותר את חדירת המוצרים הישראליים לרשתות המזון האוסטרליות.

בתמונה תפוזי ג'פה משווקים בטעות תחת הכותרת 'גדל באוסטרליה'

החלטת המועצה המקומית על החרם לוותה במאמרים בכמה עיתונים יומיים באוסטרליה, מרביתם המכריעה היה נגד ההחלטה והרוח הכללית שנשבה בהם הייתה כי על השלטון המקומי להשאיר את הפוליטיקה הבין לאומית למשרד החוץ האוסטרלי בקנברה. גם שורה בולטת של פוליטיקאים אוסטרלים תקפו את ההחלטה.

ביצוע החרם על ידי העירייה צפוי להתקל בקשיים עצומים. משמעות אותו חרם שניוני היא כי על העירייה להפסיק להשתמש במחשבים כי יש בהם טכנולוגיות ישראליות, בטלפונים סלולריים, בתוכנות, במוצרי השקייה ומים רבים המופצים באוסטרליה ועוד, סביר כי אף חברי מועצת העיר עצמם לא חושבים כי הם יוכלו לאכוף את החלטת באופן מלא. אולם מדובר בצעד סמלי בתוך מוסדות השלטון המקומי.

למרות שמדובר על צעד קיצוני אין זו פעם ראשונה שמועצות מקומיות מעורבות בהחלטות 'אסטרטייות' מסוג זה. מאז שנות השבעים כמעט מאתיים מועצות מקומיות באוסטרליה הכריזו על עצמם "כאזור גרעיני מפורז". עבור מועצה מקומית שכוחת אל במדבר האוסטרלי להכריז על עצמה כאזור גרעיני מפורז זה בערך כמו שקריית מוצקין במפרץ חיפה תכריז על עצמה כמעצמת חלל, אבל העיקר הסימליות וההכרזה כמובן.

 

 

שלט בכניסה למועצה מקומית ראנדויק המכריז על המועצה כאזור גרעיני מפורז, (עיריית עפולה סירבה להצטרף לתנועה)

ההחלטה של עיריית  מריקוויל מדגישה שנית את הקואליצה הכמעט הזויה – הציר הירוק- של ארגוני שמאל קיצוני (מי פחות ומי יותר) מצד אחד המתאפיינים בערכיות סביבתית גבוהה וארגונים איסלאמיים מהצד השני (ירוק הוא כידוע הצבע המאפיין את האיסלאם). ראינו את הציר הירוק על סיפון הספינה הטורקית מאווי מרמרה אנו רואים אותו בהפגנות בבריטניה, באוניברסיטאות בארה"ב ועכשיו  במועצת מריקוויל שבה מכהנת מועצה ראש עיר ירוקה ואוכלוסיית מהגרים משמעותית מהמזרח התיכון. שני העולמות הכה מרוחקים זה מזה מקושרים בציר הירוק- ירוק רעל, אינני יכול לעצור עצמי מלכתוב.

החלטת עיריית  מריקוויל מנוגדת למספר חוקים אוסטרלים האוסרים על הסתה ואפליה, היא די בודאות מנוגדת לחוק המכרזים האוסטרלי ועומדת גם בסתירה להתחיבויות הבין לאומיות של אוסטרליה תחת חוקי הסחר של ארגון החסר העולמי WTO האוסרים הטלת חרם על חברה אחרת בארגון על ידי מדינה או מוסדותיה ברמות השונות (כולל שילטון מקומי). שגרירות ישראל בקנברה מטפלת בהבטים אלו של ההחלטה מול משרד החוץ האוסטרלי. הקהילה היהודית והישראלית באוסטרליה נרתמה לפעילות לובי רחבה שכללה מכתבים לאנשי ציבור, לחברי המועצה וחתימה על עצומות (למעוניינים לחתום על עצומה אינטרנטית – כאן).

בינתיים הנושא עלה לדיון בועדת חוץ ובטחון של הסינאט האוסטרלי, סביר שהיא הרגיזה יותר את המחוקקים בהתערבות של המועצה המקומית בעניני חוץ יותר מאשר הנושא הישראלי, אבל הרוחות שנשבו בדיון היו פרו ישראליות לחלוטין כולל כינוי ההחלטה כביזארית.

לתוכנית רדיו המראיינת את מנכל האיגוד היהודי בסדני

לפוסט השני בנושא זה

11 תגובות

  1. mr.globy הגב

    יש להפנות שאלה אל ראשי העיריה הנידונה.
    מה לדעתם הם צריכים לעשות על מנת להחזיר את הזכויות של הארבוגינים מהם הם גזלו את האדמות?

    • udigonen הגב

      תודה למר גלובי… הרצון לעשות את ההשוואה הזו בין פלשתינאים לאבוריגינים מובן אבל אינו במקום, למעשה ההשואה היא הפוכה. אוסטרליה הייתה שייכת לאנשים האבוריגינים והבריטים לקחו מהם את האדמה. כדי להתגבר על זה ולחיות עם זה בשלום "פנימי" האוסטרלים קוראים לאבוריגינים "הבעלים המקוריים של האדמה" קרי עכשיו יש בעלים חדשים.
      במונחים אוסטרליים אנחנו הבעלים המקוריים של האדמה לפחות על פי התנך) כך שאתה צודק וכמו בהרבה מיקרים הצביעות העולמית חוגגת ביחס אלנו ובעיקר הצביעות הבריטית והאירופאית.

  2. גלעד הגב

    תמיד חשדתי באוסטרליפיקונים האלה בטיים לייף

  3. Tweets that mention עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן -- Topsy.com הגב

    […] This post was mentioned on Twitter by Not the IDF, udi gonen. udi gonen said: עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל http://wp.me/pIWPM-gYt […]

  4. אוסטרלי הגב

    יצויין שמאז ההחלטה על החרם התמודדה ראש עריית מריקוויל פיונה ברן Fiona Byrne שהינה הרוח החיה באחורי ההחלטה להחרים את ישראל, על מושב בפרלמנט של מדינת ניו סאוט ויילז מטעם הירוקים (מטעם אזור הבחירה של מריקוויל).

    עניין החרם הפך לנושא מרכזי במריקוויל במהלך מערכת הבחירות. בבחירות שנערכו ב26 למרץ 2011, הפסידה פיונה ברן בהפרש קטן למועמדת מטעם מפלגת הלייבור (חברת הפרלמנט המכהנת). כעת יש המאשימים, בתוך מפלגת הירוקים, את פיונה ברן בכך שבהעלותה את נושא החרם על ישראל, גרמה לנזק אלקטורלי למפלגת הירוקים בבחירות בניו סאוט ויילז ואולי גם מעבר לכך. יצויין שבתוך מפלגת הירוקים האוסטרלית אין תמימות דעים לגבי חרם על ישראל. הסנטור בוב בראון (Bob Brown), ראש מפלגת הירוקים בפרלמנט הפדרלי של אוסטרליה, גינה את ברן במילים חריפות. הוא גם הבהיר שהחרמת ישראל אינה מדיניות רשמית של מפלגת הירוקים הפדרלית. מאידך יש לחרם תומכים בקרב חוגים שונים בתוך הירוקים, בכלל זה שני סנטורים ממדינת מערב אוסטרליה, וכפי שציין אודי גונן, קיימת גם החלטה התומכת בחרם מטעם הפלגת הירוקים במדינת ניו סאוט ויילז.

    ברמה המעשית, עריית מריקוויל נמצאת כעט בבעיה רצינית. מפלגת השמרנים זכתה בבחירות בניו סאוט ויילז לראשונה מזה 16 שנים והדיחה את מפלגת הלייבור מהשלטון. ראש הממשלה החדש בניו סאוט ויילז, בארי אופרל (Barry O'Farrell) דורש כעת מהעירייה לשנות את החלטתה בעניין החרם. במהלך מערכת הבחירות הבטיח אופרל לנקוט בצעדי ענישה כנגד עיריות שיתמכו בחרם על ישראל. יצויין שהממשלה במדינת ניו סאוט ויילז חולשת על התקציבים של העיריות ובכוחה גם לפזר מועצות נבחרות של עיריות.

  5. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] למי שאינו מכיר את נושא החרם אני ממליץ לקרוא את הפוסט הראשון בנושא – לפוסט הראשון בנושא שפורסם  בפברואר 2011 […]

  6. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « גלובלי הגב

    […] למי שאינו מכיר את נושא החרם אני ממליץ לקרוא את הפוסט הראשון בנושא – לפוסט הראשון בנושא שפורסם  בפברואר 2011 […]

  7. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] למי שאינו מכיר את נושא החרם אני ממליץ לקרוא את הפוסט הראשון בנושא – לפוסט הראשון בנושא שפורסם  בפברואר 2011 […]

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

    Great Logic

    A short time ago, Iran's Supreme Leader Grand Ayatollah Ali Khamenei urged the Muslim World to boycott anything and everything that originates with the Jewish people.

    In response, Meyer M. Treinkman, a pharmacist, out of the kindness of his heart, offered to assist them in their boycott as follows:

    "Any Muslim who has Syphilis must not be cured by Salvarsan discovered by a Jew, Dr. Ehrlich. He should not even try to find out whether he has Syphilis, because the Wasserman Test is the discovery of a Jew.
    If a Muslim suspects that he has Gonorrhea, he must not seek diagnosis, because he will be using the method of a Jew named Neissner.

    "A Muslim who has heart disease must not use Digitalis, a discovery by a Jew, Ludwig Traube

    Should he suffer with a toothache, he must not use Novocaine, a discovery of the Jews, Widal and Weil.

    If a Muslim has Diabetes, he must not use Insulin, the result of research by Minkowsky, a Jew. If one has a headache, he must shun Pyramidon and Antypyrin, due to the Jews, Spiro and Ellege.

    Muslims with convulsions must put up with them because it was a Jew, Oscar Leibreich, who proposed the use of Chloral Hydrate.

    Arabs must do likewise with their psychic ailments because Freud, father of psychoanalysis, was a Jew.

    Should a Muslim child get Diphtheria, he must refrain from the "Schick" reaction which was invented by the Jew, Bella Schick.

    "Muslims should be ready to die in great numbers and must not permit treatment of ear and brain damage, work of Nobel Prize winner, Robert Baram.

    They should continue to die or remain crippled by Infantile Paralysis because the discoverer of the anti-polio vaccine is a Jew, Jonas Salk.

    "Muslims must refuse to use Streptomycin and continue to die of Tuberculosis because a Jew, Zalman Waxman, invented the wonder drug against this killing disease.

    Muslim doctors must discard all discoveries and improvements by dermatologist Judas Sehn Benedict, or the lung specialist, Frawnkel, and of many other world renowned Jewish scientists and medical experts.

    "In short, good and loyal Muslims properly and fittingly should remain afflicted with Syphilis, Gonorrhea, Heart Disease, Headaches, Typhus, Diabetes, Mental Disorders, Polio, Convulsions and Tuberculosis and be proud to obey the Islamic boycott."

  9. ראש ממשלת מדינת ניו סאות’ ולש שבאוסטרליה מפגין תמיכה מלאה בישראל « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] הישראלית? אופארל נשאל על החרם שהכריזה מועצת העיר מריקוויל על תוצרת ישראלית בתחילת השנה. אופארל יזכר לטובה בקהילה הישראלית […]

  10. ראש ממשלת מדינת ניו סאות’ ולס שבאוסטרליה מפגין תמיכה מלאה בישראל « יחב"ל על הזמן הגב

    […] הישראלית? אופארל נשאל על החרם שהכריזה מועצת העיר מריקוויל על תוצרת ישראלית בתחילת השנה. אופארל יזכר לטובה בקהילה הישראלית […]

השארת תגובה