השטפונות באוסטרליה, כבר לא אומה ברת מזל

"אומה ברת מזל" The Lucky Nation אוהבים האוסטרלים לקרוא לעצמם – ובכן לצערנו לעיתים המזל מפנה פנים.

הביטוי שהוטבע בשנות השישים על ידי עיתונאי מקומי בא לציין את הנוחות שבחיי האוסטרלים ושזורה בו גם אירוניה קלה, על החים הנוחים, על המחצבים הזמינים, על היעדר גבולות יבשתיים עם מדינות אחרות שמביאים עימן לעיתים קונפליקטים.

אכן אי אפשר להתוכח עם הצלחה כלכלית, עם צמיחה, איכות חיים אבל אסונות הטבע מכים באוסטרליה חזור והכה. לא יבשו הדמעות מאסון השריפה שהשתוללה שבועות במדינת ויקטוריה בפברואר בשנה שעברה בה קיפחו חיהם כ 173 איש ונפצעו מעל ל 400  במה שנקרא לימים 'השבת השחורה', ומכה חדשה נופלת על אוסטרליה – שטפונות.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=c-BEMTwh4hI&fs=1&hl=en_US]

באש ובמים מכה הטבע באוסטרליה. לא שזה חדש כאן, אוסטרליה היא יבשת ענקית וכמו במדינות גדולות אחרות יש בה אסונות טבע והמדינה ערוכה בדרך כלל להמתודד עימן. שריפות היו תמיד ביערות האקליפטוסים הבלתי נגמרים ושטפונות היו תמיד בנהרות החוצים את היבשת – אבל העוצמה, העוצמה הבלתי נתפסת של נהר המארי העולה על גדותיו כמו צונמי יבשתי עוקר בתים ומכוניות כאילו היו עשויים מקרטון ומותיר עשרות הרוגים עשרות אלפים חסרי בית – העוצמה הזו היא חדשה (וידאו של העיירה גראנטם שלמעשה הושמדה על ידי גל ענק בגובה 7 מטר כאן וגם כאן).

כמו במקרא, שבע שנות בצורת עברו על אוסטרליה בתחילת העשור. הבצורת הביאה להתדלדלות המאגרים למחסור חמור במים עד כדי שמדינת קוינסלנד בצפון מזרח אוסטרליה כמו מדינות אחרות באוסטרליה החלה בבניית מתקני התפלת מי ים כדי לספק את הביקוש למים. אולם מזה יותר מחודש יורדים גשמים בלתי פוסקים במדינת קוינסלנד. זה היה דצמבר הגשום ביותר במדינה מאז שהחלה מדידה מסודרת של המשקעים אי שם במחצית המאה ה19, באזורים מסויימם מאות מילימטרים ביום אחד ובמשך ימים רבים. ראש ממשלת קווינסלנד אנה בליי  קראה לשטפונות אירוע בקנה מידה תנ"כי, אכן אירוע תנ"כי – המבול הגיע לאוסטרליה. הגשמים שהפכו לשטפונות שהפכו לאסון לאומי הציפו כפר אחר עיירה, עיירה אחר עיר. גודלו של השטח המוצף כמחצית מגודלה של מערב אירופה. לא עוד תמונות בטלביזיה מכפרים שכוחי אל באמצע שום מקום – ערים שלמות מוצפות. העיירה טרומבה למעשה נעלמה לאחר פגיעת גל סחף ענק (צריך לראות כדי להאמין) העיר רוקהמפטון בת 75 אלף איש (בערך כמו חדרה) מנותקת, לא כביש לא מסילת ברזל לא שדה תעופה – כלום. חיל האויר האוסטרלי מצניח אספקה דחופה, מזון, תרופות, צרכי תינוקות. זו לא פקיסטאן, זוהי אוסטרליה עם התשתיות של מדינת OECD, אבל כנראה שום תשתיות לא עוזרות מול הטבע.

השטפונות מתקרבים לבריזביין, עיר הבירה של קוינסלנד והעיר השלישית באוסטרליה  ובה שני מיליון איש. אלפי בתים מפונים ועשרות אלפי תושבים יבלו את הימים הקרובים בבתי מחסה זמניים.

על פי נתוני המשטרה כ 10 אנשים נהרגו עד כה בשטפונות אולם מעל ל 60 הוכרזו נעדרים. גם הנזק הכלכלי עצום, עד כה ההערכות מדברות על סביב מיליארד דולר נזקים ישירים  – מספר שעוד יכפיל את עצמו, אולם יש גם נזקים עקיפים רבים. התעשייה והמסחר משותקים. מיכרות רבים סגורים עקב הצפות או עקב סגירת מסילות הברזל, דירוג האשראי של המדינה ירד בסוכנויות הדירוג הבין לאומיות – בקיצור מעבר לסבל האנושי גם תג מחיר כלכלי כבד מאד.

האוסטרלים הם עם קשוח וקוינסלנד תשקם את עצמה מהר מאד לאחר שכל זה יגמר, שרק יגמר כבר.

סירטון "סיכום עד כה" של רשת ABC

השארת תגובה