שני סרטונים על פיראטים סומליים

התפרקות השלטון המרכזי בסומאליה הביא לכאוס חברתי מוחלט, במוגדישו הבירה שולטות כנופיות חמושות, וברוני מלחמה מקומיים משליטים את רצונם בפריפריה. בעוד שבצפון המדינה המצב עוד תחת שליטה הרי שסומליה עצמה הוכרזה השבוע המדינה מוכרת הטרור בעולם (קטפה את התואר המפוקפק מעיראק) והמיאש מכל הוא שלא נראה איזה פיתרון באופק. כמו באפגניסטאן הכאוס המקומי שאולי לא היה מעניין אף אחד במערב גולש מחוץ לגבולות המדינה בשני מישורים, הסניף המקומי של תנועת אלקעידה ופיראטים ימיים.

לשני ערצים אלו רב המשותף על השונה, והמשותף הגדול ביותר הוא פרמטר  גיאוגרפי:  'באב אל מנדב'  שדרכם עוברת סדרי גודל של רבע עד שליש מתנועת הספנות העולמית הממשיכה או מגיעה מתעלת סואץ, ומעברם השני של המיצרים נמצאת תימן, מדינה מתפתחת נוספת שבעלתה לכותרות לאחרונה עקב משלוח חבילות הנפץ (שבדרך נס לא התפוצצו) שהיו מוצפנות במחסנית דיו מדפסות.

השילוב הזה שקיים בקרן אפריקה ודרום חצי האי ערב של  של שילטון מרכזי לוקה  במדינות בעלות אוכלוסייה מוסלמית גדולה מצד אחד ומסורת שלטונית שבטית או מונרכית המעקרת כל יכולת להצגת רפורמות חברתיות והיוצרת מתחים חברתיים חזקים -מהצד השני,   הוא פשוט ואקום לאיסלאם הקיצוני. הוסיפו על זה את נתיבי השייט הבין לאומיים וקבלו את אפגניסטאן הבאה.

בינתיים למרות סימנים רבים לקשרים הדוקים בין ארגוני הטרור העולמי וכנופיות הפיראטים,  הפיראטים מציגים עצמם כמי שנפגעו מהגלובליזציה – כדייגים קשי יום שפרנסתם נגזלה מהם על ידי תאגידי דיג גדולים ולכן נדחפו לשוד הימי., תקיפות הפיראטים עד כה מתאפיינות במניעים כלכליים ברורים ולא פוליטים,  מקרי הרצח לשמו מעטים יחסית והמטרה הברורה של הפיראטים היא דמי כופר לפדיון הצוותים והמטען של האוניות שנחטפו.

לאחרונה נתקלתי ברשת בשני סרטונים המתארים תפיסה של ספינות פיראטים על ידי אוניות מלחמה של כוח המשימה הבין לאומי באזור. כיצד אנו יודעים שאכן מדובר בספינות פיראטים? הממצא המפליל ביותר הוא הסולמות הארוכים והאנקולים, אלו משמשים לטיפוס על אוניות היעד. הטיפוס הזה הוא השלב הקשה והמסוכן ביותר בתקיפת כלי שיט, פעם בתקופת הזוהר של אוניות המיפרש הגבוהות (Tall Ship)  היו הפיראטים משתלשלים בחבלים מתון אוניתם אל סיפון האוניה המתוקפת. היום כדי להעפיל לסיפון הם צריכים לטפס על דופן מתכת חלקלקה שגובהה לעיתים מעל 15 מטר הנמצאת בתנועה במהירות של כ 30 קמ"ש, מעידה קלה ונפילה למים פרושה מפגש עם מדחף האוניה ומוות. הדרך לעשות זאת היא באמצעות הסולמות הארוכים והווים שנראים בסרט, זו הסיבה שהצלם הרוסי כה מתעכב עלהם. היבט נוסף של הטיפוס על הסיפון היא אבטחת כלי הנשק שלא יפלו למים, חדי העין יבחינו בטבעות חבל לאבטחה המחוברות לאקדחים של הפיראטים זהו רמז נוסף כי בעלי האקדחים הללו אכן מטפסים על הסולמות. יתכן אולי שספינת דייג תצטייד במספר רובים להגנה עצמית אך לא במספר הזה. בנוסף חסרים האלמנטים ההכרחיים לספינת דיג, אפשר למנות את היעדר הרשתות, מנופי סיפון להעלאת רשתות, מחסן קירור ועוד.

חוסר הסימטריות שביחסי הכוח בולט מאד. העליבות המחפירה של הסומליים (שלא תחשבו שלרגע יש לי איזו סימפטיה אלהם בגלל זה, הם רוצחים בדם קר!) לעומת החילים של הצבאות המסודרים (הצי הרוסי והדני). ברור לחלוטין שבכל עימות "ראש בראש" ידו של הצי תהיה על העליונה מבלי למצמץ בכלל. מה-הוא מטול RPG טכנולוגיה בת לפחות 50 שנה לעומת מערכות הלילה המתקדמות לעקיבה וירוט המסוגלות לגלות ולהשמיד את ספינות הפיראטים ממרחק של מעל 80 מייל ימי מבלי שהפיראטים בכלל ידעו שיש שם ספינה צבאית על קו האופק.  כך זה היה תמיד לאורך כל ההיסטריה של הפראטיות ושל המלחמה בנוכחית בטרור – בעימות ישיר מול צבא סדיר של מדינה ריבונית הקבצות החמושות הללו חסרות סיכוי. אפילו החמאס, החיזבללה והטליבאן שהם כבר מזמן לא קבוצות טרור אלא מליציות צבאיות בעלות יחידות מסודרות, גיבוי ארטילרי ויחידות ים ואוויר לא יכולות לצבאות הריבוניים הסדירים. על אחת כמה וכמה קבוצות חמושות מקומיות, הכוח שלהם הוא בהתקפות על מטרות "רכות" תקיפות גרילה וזינוב ולא בלחימה פנים מול פנים.

גל הפיראטיות האחרון שהיכה בעולם היה בתחילת / אמצע המאה ה19 בים סין הדרומי ומה שהביס אותו היה ספינות הקיטור הצבאיות. הטכנולוגיה הימית של הקיטור רמסה את ספינות המפרש הפיראטיות עקב חוסר התלות של ספינת הקיטור בכיוון הרוח.  גם המכ"מ וציוד ראית הלילה, ההדמיה התרמית וצילומי הלווין הם אלו שיכריעו את הכף בעימות הנוכחי מול הפיראטיות (והטרור) בתנאי כמובן שיהיה הרצון הפוליטי להלחם בהם.

אבל נחזור לפיראטים הסומליים ולחוסר הסימטריות שבאיום-  כמה עשרות אולי קצת יותר ממאה של ספינות רעועות, כפי שרואים בסרטונים, מפילים את אימתם על הספנות והסחר העולמיים. כמה מאות או מעל אלף  פיראטים חמושים ברובים מיושנים ואנקולי ברזל.  מאה ספינות, אלף איש – כמה כל זה שווה בכסף ? מיליונים ספורים. כמה נזק הם עושים? מיליארדים רבים! בעלויות ביטוח, בהסטת קווי ספנות, בעשרות אוניות מהציים הצבאיים של כוח המשימה הבין לאומי המפטרלות במקום מזה שנים.

מעניין גם היחס המאד שונה לפיראטים מצד הצי הרוסי לעומת הצי הדני, הרוסים, כמו רוסים, לא בדיוק "דופקים חשבון" יש פיראט אחד פצוע ומדמם על הרצפה לא כל כך ברור כיצד הוא נפגע וגם לא בדיוק מזדרזים להגיש לו טיפול, השאר מרוכזים בירכתיים למשך שעות. הכתב הדני לעומת זאת בסרטון השני  מתרכז בדיווחו לעולם על כך שהפיראטים שנתפסו  יובאו למשפט הוגן – כנראה עניין של תפיסות עולם.

להלן הסרטו המתאר את השתלטות חיילי הצי הרוסי על ספינת פיראטים סומאליים:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1N6t_HJlYVc&fs=1&hl=en_US]

ולשם השוואה יחסו של הצבא הדני לנושא:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=aQEw_pMt_9A&fs=1&hl=en_US]

2 תגובות

  1. מומלצי הבלוגוספירה הגב

    טוב שלפחות הגברת זואבי לא קשורה. אלוהים, הטרור
    הזה…
    הבאת לנו הצצה מיניאטורית וחשובה בתחום הטרור הימי שם.
    מומלץ אצלי במאמרים
    http://hamimlatsim.blogspot.com/2010/11/2511-1811.html

    אסתי כ.

  2. udigonen הגב

    תודה רבה אסתי, כן כן הטרור הזה….
    שבת שלום

השארת תגובה