האיחוד האירופי – חדשות כלכלה ופיננסים אוקטובר 2010

תודה רבה לרוני בריזון, ציר כלכלי ופיננסי המשלחת לאיחוד האירופי, בריסל Eco.fin@brussels.mfa.gov.il

1. במערב אין חדש.

בדיחה עתיקה מספרת על מרטיב-לילה שהתבייש מאד בבעייתו. פנה האיש לפסיכיאטר שאכן עזר לו מאד: הוא עדיין מרטיב אבל כבר איננו מתבייש …

זה, פחות או יותר, מצב המשבר הכלכלי-פיננסי בארצות האיחוד האירופי.  אירופה למדה לחיות עם תוצאותיו ומבינה שתהליך ההתאוששות יהיה ארוך ומייגע. התמ"ג הכללי אפילו יעלה קצת ב 2010 ואם לא תמשך המגמה הנוכחית  יתכן שהתמ"ג ישאר חיובי אפילו ב 2011  – ויתכן שלא.

האבטלה היא בעייה, האשראים בבעייה, הסדר החברתי בבעייה. רק האינפלציה איננה (עדיין) בעייה.  אבל הפסיקו להתבייש…

דו"ח הביניים האחרון על המצב הכלכלי של המדינות האיחוד

2. "היורו מזיק לכלכלה " …

במצב זה נגרם נזק לעצם המרקם של האיחוד ולרעיון היורו כמטבע האחיד  (נזכיר כי רק מחצית ממדינות האיחוד עברו ליורו). הסקרים האחרונים בנושא זה מדאיגים מאד את ראשי האיחוד. 60% מן הצרפתים ומחצית הגרמנים סבורים שהיורו מזיק לכלכלה הלאומית שלהם (!):

http://euobserver.com/9/30809

3. פתרונות למשבר. אבל איזה משבר?

האיחוד עושה לילות כימים בפתרון המשבר (ראו קישורים). הצעות ההחלטה הנידונות כוללות מנגנונים לפיקוח על תקציבי המדינות (ה"סמסטר האירופי" שהסברתי בירחון הקודם), מנגנוני ענישה וסנקציות וגם הקמת קרנות סיוע. כל אלה טובים ויפים ואינם מטפלים כלל במשבר הכלכלי-פיננסי! כל האמצעים האלה נועדו למניעת משבר מסוג אחר – "המשבר היווני" .

בעוד שהמשבר הכלכלי-פיננסי נבע מהשתוללות אשראים (שהעניקו בנקים רודפי-בצע וחסרי דעת ללקוחותיהם רודפי הבצע וחסרי הדעת) והנגזרים שלהם, המשבר היווני נבע מטפשות זדונית של ממשלה שהביאה משק לאומי אל סף חדלות-פרעון. נכון שהמשבר הראשון זירז את ארועו של המשבר השני אבל מדובר בשני משברים שונים לחלוטין.

בתחילה נראה היה שהטיפול בבעיות המשבר הכלכלי (לכל הדעות החמור יותר) באמצעות רגולציה חדשה וחקיקה נרחבת מקבל את תשומת הלב הראויה על ידי קברניטי האיחוד. עכשיו נראה שהחרדה למעמדו של היורו ולעתיד האיחוד האירופי הסיטו את תשומת הלב, כמעט לחלוטין, אל המשבר השני. זה חבל כי בניגוד למשבר השני, את המשבר הראשון אנחנו עד רגע זה לא בדיוק מבינים לעומק.

 4. לא פורטוגל, אירלנד.

מתרבים הסימנים לכך שהסכנה ל"משבר יווני" נוסף  קיימת באירלנד יותר מאשר בפורטוגל .

http://euobserver.com/19/30903

http://euobserver.com/19/30950

5. עננים מעל סין:

מדובר הרבה בסכסוך האמריקאי-סיני סביב שערו של היואן אבל הכלכלה הארופית סובלת מאי-תיסוף המטבע הסיני יותר מהאמריקאים. האירופאים פשוט מצניעים את הסכסוך עם סין משיקולים טקטיים. כמעט כל ההנהגה של האיחוד ביקרה בשנה האחרונה בסין לדיונים בנושא זה. הסכסוך הזה הולך ומחמיר (כאן)

6. יורים בקרנות גידור – פוגעים בהון סיכון .

נושא זה כבר פורסם בארץ (ראו קישור ל"דה מרקר") אבל ראוי לאיזכור נוסף. בניגוד למה שפורסם כוונתם האמיתית של פקידי האיחוד היא להצר את צעדיהן של קרנות הגידור. אלה נתפסות, משום מה, כשלוחי השטן וכאחד הגורמים העיקריים למשבר הכלכלי-פיננסי (כמעט ההיפך הוא הנכון). הדרישות הדרקוניות שהמציאו הפקידים כדי להבטיח "שקיפות" של פעילות הקרנות תחולנה, ככל הנראה, גם על קרנות הון סיכון המבקשות לגייס כסף אירופי וגם על החברות הממומנות על ידי הקרנות הללו…

אין צורך לומר שאם אמנם תתקבלנה התקנות החדשות רק מטורף (או רמאי) יהיו מוכנים לקבל השקעות אירופיות בהון סיכון .

7. שי (נוסף) צנוע – לפלסטינים

61 מיליון יורו בנוסף ל 295 מיליון יורו שכבר תוקצבו עבור הפלסטינים בתקציב הנציבות. היעדים:    " משכורות לכ 80,000 עובדי רש"פ ותמיכה כספית בסוכנות הסעד והתעסוקה ובפעולותיה בעזה ".

8. אלופת אירופה

מי המדינה שקיבלה הכי הרבה כסף מקופות האיחוד האירופי בשנת  2009 ?

–  פולניה !     (איך הפולנים עושים את זה!?)

תגובה אחת

  1. רואה חשבון הגב

    אני לא מאמין שיש בכלל משבר

השארת תגובה