כמה שווה תשתית תקשורת לאומית

אוסטרליה נמצאת ערב מהפכה של ממש ברשת המידע הלאומית שלה, מדובר על בניית רשת תקשורת לאומית חדשה של סיבים אופטיים "עד הבית" שתספק חיבור במהירות 100MBS לכל בית ולכת עסק (לפוסט מפורט בנושא ראו כאן). מדובר בהשקעת ענק (סדרי גודל של 43 מיליארד דולר אוסטרלי) וזהו אחד מהנושאים החמים שעל סדר היום בבחירות הפדראליות המתקרבות ובאות באוסטרליה, לאחרונה הבטיחה הממשלה את מעבר לקוחות חברת הטלפון "טלסטרה" לרשת החדשה ומדובר בקפיצה גדולה קדימה במאבק הפוליטי לבניית הרשת.

האם אכן מדובר בהשקעת ענק? על פניו הסכום אכן נראה דמיוני אולם מהצד השני רשת תקשורת מהירה מסוג זה תשנה את חיי התושבים באוסטרליה בכל הקשור לבריאות מרחוק (ניהול תיקים רפואיים בצורה מקוונת), לימוד מרחוק, צריכת מדיה, ממשל זמין ועוד.  לאור גודלה העצום של היבשת והפיזור הגיאוגרפי של חלק מהקהילות מדובר על נושאים שאינם זניחים כלל.

מחקר אחרון שיכלל את החיסכון בנסיעות ופליטות פחמן מצד אחד ויעילות צריכת המידע בסקטורים של לימוד מרחוק, ממשל זמין, שירותי בריאות מרחוק ומסחר אלקטרוני. המחקר מצא כי יעול של 0.5% עד 1.5% בארבעת הסקטורים הללו בניכוי העלויות השליליות של חיסכון בתחבורה פיזית פרוסים על פני 10 שנים יחזירו את ההשקעה למשק.

פתאום הדברים כבר לא נראים נוראיים כל כך, התיעלות של 1% כתוצאה ממעבר לשיטות מקוונות אינו נראה בלתי סביר ופרויקט כזה הרי נבנה להרבה יותר מאשר 10 שנים. נשאלת רק שאלת המימון, איזה יזם יהיה מוכן לקחת על עצמו את הסיכון המימוני לרשת שכזו. התשובה? כנראה אף אחד – וזו הסיבה שהממשלה הקימה חברה ממשלתית להקמת הרשת.

השארת תגובה