מערכת הבריאות האוסטרלית לפני שינוי מבני?

כיום, מערכת הבריאות האוסטרלית מנוהלת ברמת המדינות (states*), כך שלמעשה ישנן 8 מערכות בריאות נפרדות. חלוקת האחריות בין רמות הממשלה השונות גרמה לבזבוז וכפילויות וכן לירידה ברמת השרותים שניתנו בבתי החולים. בתי החולים הציבוריים סובלים מעומס רב הנובע מגידול בביקוש לשרותי רפואה (אוכלוסיה גדלה ומזדקנת) מול תקציב מוגבל ולפיכך זמני ההמתנה ארוכים ועלויות האישפוז גבוהות ביחס למדינות דומות (ומעל הממוצע ב OECD). לפיכך החליטה הממשלה בקנברה כי אין די בהגדלת תקציב בלבד אלא יש צורך בשינוי יסודי באופן התקצוב והניהול של בתי החולים על מנת להבטיח קיבולת גבוהה יותר,יעילות ושרות טוב יותר.התוכנית החדשה למעשה תהפוך את רשת הבריאות לרשת המתוקצבת ברמה הלאומית ((federal ומנוהלת ברמה המקומית. מדובר ברפורמה משמעותית  אשר מרכיביה העיקרים הינם :

–          יצירת רשת אחת לאומית של בתי חולים , במקום 8 מערכות נפרדות (כפי שהיה עד כה כאשר הניהול היה ברמת המדינות). הממשלה צפויה להציב סטנדרטים לאומיים אחידים לכל בתי החולים.

–          המימון יעבור לרמת הממשלה הלאומית כך שמרבית הנטל הכלכלי יהא על הממשלה. צפוי כי הממשלה תממן 60% מבתי החולים הציבוריים. בנוסף הממשלה תיקח אחריות מלאה למימון כל שאר שרותי הבריאות מחוץ לבתי החולים (רופאים, שרותי בריאות קהילתים וכו')

–          קבלת ההחלטות תועבר לרשתות בתי חולים מקומיות כך שתאפשר קבלת החלטות בהתאם לצרכים ולמאפינים המקומים. 

 –          התשלום לבתי החולים עבור מתן שרותים יתבצע ישירות מהממשלה לרשתות בתי החולים המקומיות (ולא דרך תקציב המדינות כפי שהיה עד כה)  

על מנת לממן את רשת הבריאות החדשה יהא צורך להפנות כשליש מהכנסות הממשלה ממיסים. הצורך בהפניית חלק כה משמעותי מתקציב הממשלה לבריאות עורר מחלוקת רבה בקרב ראשי המדינות, עקב דרישת ראש הממשלה להעביר שליש מהכנסותיהם ממיסים לידי הממשלה הפדרלית על מנת לממן חלק מהרפורמה.  המטרות העיקריות של הרפורמה הינן:

·         הכשרת רופאים ואחיות

·         הגדלת זמינות המיטות בבתי החולים

·         שיפור השרותים הניתנים ע"י רופאים

·         יצירת תיקי בריאות ממוחשבים בשליטה אישית (personally controlled electronic health records) 

הממשלה הפנתה 466.7 מיליון דולר לשנתיים הקרובות ליצירת מערכת e-health. מערכת זו תהא אבן בנין מרכזית של רשת הבריאות הלאומית החדשה והיא תספק ריכוז המידע הבריאותי של החולה- כולל תרופות חיסונים ותוצאות של בדיקות. המערכת תאפשר גישה מאובטחת למידע באמצעות האינטרנט. החולים יוכלו לשלוט במידע הנשמר בתיקיהם ולאפשר גישה לרופאים תוך שמירה על פרטיותם . (עד היום לא היה כל ריכוז של המידע הרפואי והחולים היו אמורים לזכור את ההיסטוריה הרפואית שלהם, דבר שגרם לבזבוז זמן ואף לטיפול רפואי לקוי בשל חוסר מידע). לצורך כך הוקמה  רשות ייעודית: National e-Health transition authority www.nehta.gov.au המערכת נמצאת בשלבים ראשונים של בניה, גיבוש טכנולוגיה, ופיילוטים. בשלב זה עובדת הרשות על איפיון מערכת הזיהוי (Healthcare Identifiers ) למשתמשים השונים במערכת הבריאות האלקטרונית. אנו ממליצים לחברות ישראליות המעוניינות לספק שירותים למערכת החדשה להירשם באתר זה. 

הממשלה הקציבה  מילארדי דולרים  לחמש השנים הבאות למימון מערכת הבריאות החדשה, אשר כוללת בין היתר:

·         1.1 מיליארד דולר להכשרת רופאים, אחיות ועובדי בריאות אחרים.

·         750 מיליון דולר לצמצום העומס במחלקות החירום (מיון)

·         500 מיליון דולר למתקנים לשיקום,מרפאות כאב, טיפול גריאטרי ופסיכולוגי.

·         600 מיליון דולר לצמצום זמן ההמתנה לניתוחים לא חיוניים כולל בין היתר אספקת ציוד לחדרי ניתוח.

·         872 מיליון דולר לתוכניות בריאות מונעת, במסגרתה תוקם סוכנות לאומית לרפואה מונעת.

·         1.6 מיליארד דולר לצמצום הפער בתוחלת החיים בין אוסטרלים לילידים (אבוריג'ינים).

·         3.2 מיליארד דולר לשיפור התשתית הרפואית :

1.5 מיליארד דולר לשדרוג 18 בתי חולים.  1.3 מיליארד דולר למודרניזציה של מרכזי הסרטן – כולל שני מרכזים בסידני ומלבורן המחוברים לרשת אזורית של מרכזי סרטן.    430 מיליון דולר לשדרוג 12 מרכזי מחקר רפואי.

(*) אוסטרליה היא פדראציה המורכבת מ6 מדינות (ניו סאות וולש, ויקטוריה, קווינסלנד, מדינת דרום אוסטרליה, מדינת מערב אוסטרליה וטסמניה) ושתי טריטוריות (טריטוריית הבירה ACT והטריטוריות הצפוניות).

השארת תגובה