אוסטרליה בדרך להקמת בורסה שנייה?

המדינה העניקה אישור עקרוני ליחידה של בנק ההשקעות היפני נומורה לפתוח בורסה שנייה, בצעד לעידוד המדינה כמרכז פיננסי (מתוך כלכליסט)

בדך להקמת בורסה שנייה?  המדינה העניקה אישור עקרוני ליחידה של בנק ההשקעות היפני נומורה לפתוח בורסה שנייה, בצעד לעידוד הפיתוח בתעשייה, אמר שר השירותים הפיננסיים במדינה.

אוסטרליה צריכה לפתוח את שוק המניות שלה לתחרות כדי להתפתח למרכז שירותים פיננסיים באזור אסיה והפסיפיק, אמר השר גריס באוון. הוא אמר שהגברת התחרות גם תצמצם את העלויות ל-6 מיליון אוסטרלים שבבעלותם מניות, באופן ישיר או דרך קרנות פנסיה.

"אם אוסטרליה מעוניינת ברצינות להיחשב כמרכז פיננסי, אם אנחנו מעוניינים ברצינות להיחשב כמרכז שירותים פיננסיים עולמי, אז ימי המונופול בשוקי ההון והפיננסים שלנו צריכים להסתיים", אמר באוון לתקשורת.

את הבורסה השנייה תקים חברה בת אוסטרלית של צ'י-איקס גלובל, יחידה של חברת ההשקעות העולמית איסינט שבבעלות נומורה הולדינגס. צ'י-איקס גלובל פועלת בשווקים באירופה ובקנדה.

באוון אמר שההחלטה הסופית לגבי הרישיון של צ'י-איקס תתקבל לאחר הסדר מסגרת הפיקוח. הוא אמר שההסכם העקרוני מאפשר לרגולטור להכין הנחיות לתחרות ופותח דיונים לגבי אופן פעולת הבורסה השנייה.

מדד ASX צנח ב-1.71% לשפל של שמונה שבועות במסחר המוקדם לאחר הודעת הממשלה.

++++++++++++++

ומה אני חושב? יסלח לי השר בראון אבל אוסטרליה נהנת מהצמיחה הסינית וממדיניות פיננסית שמרנית שהצילה את הבנקים שלה אולם אין הגיון כלכלי בהפיכתה למרכז פיננסי אזורי או עולמי .

אוסטרליה אינה מרכז לוגיסטי (הונג-קונג, סינגפור) אינה נהנת מיתרון גיאוגרפי (נהפוך הוא – היא רחוקה) ולפיכך אין לה מסורת של הקמת מטות של חברות רב לאומיות. אוסטרליה נמצאת גיאוגרפית " בסופו של כביש ללא מוצא", מי שמגיע לכן התכוון להגיע לכאן ולכאן בלבד זה לא מרכז של כלום…. עקב צירוף מקרים אוסטרליה מהווה מקום אטרקטיבי כיום להשקעות פיננסיות אולם אין בזה כדי להיות מרכז פיננסי אזורי.

למה הוא חושב כך?

1. יציבות פוליטית ומדיניות פיננסית שמרנית שיצרה מצב בו יש באוסטרליה 2 בנקים בדירוג AA מתוך 10 הבנקים בעולם בדירוג זה.

2.יצוא צומח של מוצרים בעלי ביקוש קשיח (מחצבים, אנרגיה, סחורות חקלאיות)

 3.עקב סעיף 2 לעיל יש  שערי ריבית מהגבוהים בעולם המערבי (מעל 4%) אשר מעלים את קרנה של אוסטרליה כיעד השקעות פיננסי

למה הוא טועה:

1. מדינה מפוזרת גיאודגרפית (22 מליון איש פזורים על פני 6 ערים מרכזיות במרחק של אלפי ק"מ)

2. ריחוק מהשווקים (למרות שמקובל להגיד בנשימה אחת "אסיה פאסיפיק" הרי שטיסה מסדני לסינגפור (היעד האסיאתי הקרוב ביותר) היא בת 9 שעות, כמו ישראל ניו-יורק

3. רתיעה תרבותית ממעורבות זרים בכלכלה בהיקפים גדולים – מרכז אזורי מחייב את המדינה להיות קשובה למגמות ודרישות השווקים הבין לאומיים

4. מערכת הפיננסים שקופה מדי, כן כן! כל המרכזים הפיננסים בעולם מצליחים עקב עמימות חוקית ופעילות על גבול הלבנת הון (מקפריסין ועד שוויץ, מסינגפור ועד הונג-קונג).

תגובה אחת

  1. תוכנית חדשה באוצר: מחשוב תעשיית הפיננסים העולמית על ידי חברות ישראליות « הגב

    […] כאילו בתאום עם משרד האוצר האוסטרלי שהודיעה על תוכניתו להפיכת אוסטרליה למרכז פיננסי עולמי, מפרסם משרד האוצר הישראלי על גניזת תוכניתו להפיכת […]

השארת תגובה