התרומה הכלכלית של תרבות בתי הקפה בישראל

משרד התעשייה המסחר והתעסוקה (רוני בן צורי) פרסם סקירה מקיפה על הנתונים הכלכליים שסביב תעשיית בתי הקפה בישראל (לצפייה בסקירה המלאה נא לחץ כאן). אני מכיר היטב את השוק ומלבד זאת הדבר האחרון שאפשר לחשוד בי הוא חוסר אהבתי למשקאות חמים (בעיקר תה) אבל העיתוי היה קצת תמוהה בעיני. האם זהו…? חלף המשבר הכלכלי? אין אבטלה? היצוא הישראלי כובש שווקים חדשים?. ובכן קריאת הסקירה מניבה מסקנה מפתיעה- אכן, הגיע הזמן לעסוק בדברים החשובים באמת- קפה!

לצד נתונים על העלמות בתי הקפה הפרטיים/עצמאיים וכיבוש השוק על ידי הרשתות (תופעה גלובלית) אפשר לראות את עשרות אלפי המועסקים בסקטור (ישירות ובעקיפין). האמת אהבתי מאד גם את הניתוח ההיסטורי של התפתחות בתי הקפה והתפשטותם מתורכיה לאירופה. להלן קטעים נבחרים:

"שוק בתי הקפה בישראל הוא שוק דינאמי המתפתח במהירות בשנים האחרונות. התרחבות הפעילות בענף מביאה לעלייה במספר המועסקים בו ולגידול הצריכה בתחום, ועל כן הוא מהווה חלק מהנושאים שמינהל המחקר והכלכלה בתמ"ת עוסק בהם (מספק מידע על שווקים חדשים, שינויים בהרגלי הצריכה והתפתחויות בשוק העבודה). צרכנות בית קפה מהווה חלק מצרכנות של ארוחות מחוץ לבית, אולם, בעוד שהגידול בצריכת ארוחות מחוץ לבית ניזון ממספר גורמים בהם: עליית רמת החיים, הגידול בתעסוקת נשים והצורך בהסדרים חליפיים לאספקת צרכי מזון ומשקה עבור בני המשפחה במהלך יום העבודה שהתארך, והתפתחות תרבות הפנאי, הרי שהגידול בצרכנות בתי הקפה ניזון ממקור נוסף: התפתחות תרבות עסקית- מערבית שבה עובדים, יוצרים ועורכים עסקאות, בין היתר, גם בבתי קפה.

בהקשר זה, הניתוח הנוכחי ממקם את שוק בתי הקפה, במפגש שבין עבודה ופנאי, ובקונספט של בתי קפה כמקום מפגש עסקי, ובכך מאיר היבט נוסף של התחום. לדפוס הצריכה של בתי קפה, מקורות היסטוריים קדומים למדי, הן בתרבות המזרח, הן בתרבויות מערביות והן בתרבות בתי הקפה של ישראל (בת"א בעיקר, עוד משנות ה- 20 ' של המאה הקודמת). את ההתפתחות הנוכחית המואצת של בתי קפה כמקום מפגש עסקי ניתן לייחס גם להתפתחות טכנולוגיות חדשות בתחום התקשורת, המאפשרות ניידות ועבודה מנקודות עבודה חדשות, בהן: בתי הקפה, ולכך שכיום, בעיסוקים רבים, העובד אינו קשור עוד למקום מסוים לצורכי פעילויות עבודתו. הניידות הקלה, נובעת מכך שאין עוד צורך לשאת מטען הקשור במסמכים הנוגעים לעבודה, שכן המסמכים הדרושים נמצאים במחשב הנישא, במחשב כף – יד ובטלפון הסלולרי, וניתן להשתמש בהם בכל מקום, כולל בבתי קפה. כל אלו פועלים להגדלת הביקוש לבתי קפה גם בשנים הבאות. הצמיחה במשק בשנים האחרונות ( 2004-2008) השפיעה מאד על רמת ההכנסה הפנויה של הצרכנים בישראל, ועל הגדלת ההוצאות על ארוחות מחוץ לבית בכלל, ועל ההוצאות בבתי קפה בפרט אך הגידול המהיר בשוק בתי קפה, מחזק את ההשערה על התקבעות בתי הקפה במודעות הציבורית לא רק כמקום בלוי חברתי, אלא גם כמקום מפגש עסקי. ניתן לצפות כי הביקוש הגדל לבתי קפה, יביא לכניסה מוגברת של עסקים נוספים לתחום. אולם הסיכון הגבוה והשרידות הנמוכה בענף, מלמדים שלא כולם יוכלו לשרוד בשוק בתי הקפה לאורך זמן. משבר כלכלי, כגון זה הנוכחי, עשוי לגרום לסגירה מואצת של עסקים בענף, כפי שמלמדת הירידת בפדיון בענף, שנרשמה בחודשים אוקטובר – דצמבר 2008 . לפיכך, למרות שצרכנות בתי הקפה כבר התקבעה בישראל הן כחלק מתרבות הפנאי, הן כחלק מדפוסי העבודה המשתנים בעולם העבודה החדש והן כמוקד של תעסוקה בעבודות זמניות וחלקיות של צעירים, הרי שהסיכון הגבוה בשוק בתי הקפה לצד הגידול המהיר בשוק זה, מאיצים את סגירת העסקים בענף בעתות משבר. מדובר בצמצום בטווח הקצר, בעוד שבטוח הארוך המגמה היא של התרחבות, מכיון שבתי הקפה אינם אופנה חולפת, שכן הם מעוגנים בצרכים הנובעים משינויים ומהתפתחויות במערכות כלכליות, חברתיות, תרבותיות ותעסוקתיות נרחבות, ועל כן כאמור, לאורך זמן- צפוי המשך הגידול בענף.

 

להלן כמה נתונים הממחישים את חשיבות בסקטור ומכאן ניתן להשליך על חשיבות כל העסקים הקטנים במשק:

(*)  בשנת 2008 פעלו בישראל כ- 1,300 בתי קפה, מרביתם –סניפי בתי קפה של רשתות, ומיעוטם- בתי קפה עצמאים-פרטיים, שמעל 40% מהם ממוקמים בתל אביב. מאז שנת 2005   עם התגברות הצמיחה הכלכלית (עד סוף 2008) גדל מספרם של בתי הקפה בכ 30%.

(*)  הגידול בשנים האחרונות, מוסבר בקצב ההתרחבות המהיר של סניפי רשתות בתי הקפה (רשת ארומה, לדוגמה, צמחה בכ- 58.7% בין השנים 2005-2007).

(*)  מכירות בתי הקפה ב- 2008 נאמדות 4 בכ- 1.9 מיליארד שקלים.

(*)  כ- 24,280 עובדים הועסקו בבתי קפה בשנת 2008 . מועסקים אלו מהווים כ- 19% מכלל המועסקים בענף מסעדות ושרותי אוכל.

(*)  השכר החודשי הממוצע למועסקים בבתי הקפה ב- 2008 עמד על כ 3,232- שקלים בממוצע לחודש שכר זה מהווה 40% מהשכר הממוצע במשק, שעמדבשנת 2008  על 8,060  ש"ח. חייבים לציין כי זהו שכר זעום אם כי התחום מבוסס על עבודה תמורת דמי שירות (טיפים).

(*)  קיימים פערים בולטים בין אוכלוסיות המבקרים בבתי קפה: 25.8% ממשקי הבית היהודים נוהגים לבקר בבתי קפה, לעומת 6.5% ממשקי הבית הערבים.

(*)  ההוצאה הממוצעת לחודש של משק בית בבתי קפה עמדה ב- 2007 על 191.5 שקלים, והיא הייתה גבוהה פי 2.5 בקרב משקי בית של יהודים לעומת ערבים ( 196 שקלים לעומת 78 שקלים בהתאמה)."

השארת תגובה