מועצת חכמי האיחוד הארופאי

להלן כמה כתבות מעניינות שהעביר רוני בריזון, ציר כלכלי ופיננסי במשלחת לקהילות האירופיות, בריסל
Eco.fin@brussels.mfa.gov.il

 
G – 20 פעם ראשונה
מנהיגי העולם נפגשו בלונדון כדי לדון בפתרונות למשבר הכלכלי. הקרב הדיפלומטי/פוליטי העיקרי על מהות הפתרון הנדרש היה בין ארה"ב ("ממשלות, צריך לשפוך עוד הרבה כסף") לאיחוד האירופי ("מספיק עם הכסף, עכשיו רגולציה").
מקריאת נוסח ההחלטה והפרשנויות עולה שהגישה האמריקאית השיגה יתרון ברור. ההחלטה הבולטת ביותר של ה 20G –  היא להקדיש עוד 1.1 טריליון דולר למאבק במשבר ותוצאותיו. הסכום הזה קרוב מאד לדרישה האמריקאית המקורית ממדינות ה 20G – : להקציב להתאוששות 3% מהתל"ג שלהן. אגב, ההחלטה קובעת לאן ילך הכסף אבל איננה מפרטת מאיפה בדיוק הוא יבוא … (הודעת הסיכום)

G – 20 פעם שניה
המידע המעניין ביותר איננו בהחלטות הרשמיות של הכינוס ובודאי לא ברכילויות שאפפו אותו אלא בדוחות המקצועיים של ארבע קבוצות העבודה שמונו בכינוס ה 20G –  בנובמבר 2008 והגישו את מסקנותיהן לכנס הנוכחי (בנושאים: רגולציה, שת"פ בינלאומי, רפורמה של ה IMF ורפורמה של הבנק העולמי והבנקים לפיתוח). ארבע הדוחות מעניינים וענייניים כאחד. (כאן)

G – 20 פעם שלישית
כלכלה ופוליטיקה שלובות ירדו לעולם…  ניתוח קצר ומעניין של EPC ((European Policy Center, אחת מקבוצות החשיבה המעולות הפועלות מול האיחוד, על הפוליטיקה שמאחורי הקלעים של פגישת הפסגה ו"מועצת האביב" שהתקיימו באיחוד כפגישות הכנה לפני ולקראת ה G – 20. תקציר הניתוח, (כאן)

"מועצת האביב" של האיחוד
רוב הדיון במועצה התרכז בשלושה סכומים של כספי האיחוד: 5 מיליארד יורו נוספים לתשתיות, 50 מיליארד יורו לסיוע למדינות האיחוד שבמצוקה כספית (בעיקר מדינות המזרח) ו – 75 מיליארד יורו כהעברה נוספת של האיחוד לקרן המטבע הבינלאומית, לסיוע למדינות מתפתחות ומדינות עולם שלישי. כמו כן התקיים דיון הכנה ל 20G ונידונו נושאים שוטפים. נוסח כל ההחלטות של מועצת האביב (כאן)

Eurostatistics – נתונים סטטיסטיים לניתוח כלכלי
לפני כשבוע פרסם Eurostat (הדירקטורט הכללי הממונה על איסוף מידע סטטיסטי באיחוד האירופי ועיבודו) את אוסף המידע הכלכלי – סטטיסטי המפורט והמדויק ביותר שפורסם עד עכשיו לגבי המשבר הכלכלי במדינות האיחוד, הדו"ח גם מנתח את הנתונים באמצעות מודלים שונים ומשווה בין תוצאות המודלים.
על הנתונים והמסקנות אפשר רק לצטט את ספר יחזקאל ב' י'  "… וְהִיא כְתוּבָה פָּנִים וְאָחוֹר; וְכָתוּב אֵלֶיהָ, קִנִים וָהֶגֶה וָהִי" ! וזאת בניגוד מוחלט לכמה קולות אופטימיים שהחלו להישמע לאחרונה, בעקבות עליית הבורסות בעולם. (הדו"ח המלא, כאן).

קווים לדמותה של הרגולציה הפיננסית העולמית העתידית
למרות הויכוח על מקומה של רגולציה חדשה בסולם העדיפויות של המאבק במשבר, איש איננו מתכחש לחשיבותה הגדולה ברפורמה של שווקי ההון. קבוצות עבודה של גופים בינ"ל כבר עוסקות בהגדרת המטרות והאמצעים של הרגולציה הנדרשת. המודל שמבקש האיחוד לאמץ הוא עפ"י מסקנות "קבוצת דה-לרוסייר" שהגישה את המלצותיה לנציבות ולמועצה בחודש פברואר 2009.

שתי ההמלצות העיקריות הן: הקמת גוף אירופי (מסונף לבנק המרכזי של אירופה) להתרעה מוקדמת על התפתחות מצבי משבר פיננסיים/כלכליים והקמת מערכת פיקוח כלל-אירופית שתשען על שלושת ועדות הרגולציה הקיימות ( CESR, CEBS, CEIOPS) אשר תקבלנה באמצעותה מוטת שליטה רחבה ויכולת הרבה יותר נרחבת של סנקציות וענישה. הדו"ח כולל עשרות המלצות ספציפיות בתחומי קביעת מדיניות, רגולציה, פיקוח (הדוח מפריד בין פעילות רגולטיבית לפיקוח) במערכות האירופיות והעולמיות. מעניין מאד.(הדוח כאן)

פרוטקציוניזם למתחילים

פרוטקציוניזם, תהליך שבו מגינות מדינות על כלכלתן באמצעות חסמים בפני כלכלות של מדינות אחרות, הוא אחת הדאגות הגדולות של האיחוד. הרבה מאוד דיונים, מרביתם מאחורי הקלעים, מתקיימים בימים אלה כדי להתמודד עם התופעה, שהתעוררה מחדש במשבר הכלכלי הנוכחי. גם ה G – 20 עסקה בנושא בגלוי ובסמוי. למרות מס השפתיים שמשלמות כל המדינות, חלק נכבד מהן עוסקות בפעילות פרוטקציוניסטית מובהקת. יתר על כן, גם כאשר הפעולות הללו מתגלות (וזוכות לגינוי), לא תמיד הן גם מתבטלות. הדוגמא האחרונה: לאחר מריבה (שהידרדרה לרמה של גידופים אישיים) בין צרפת לצ'כיה, בעניין כוונת צרפת להחזיר אל תוך שטחה מפעלי רכב שהוקמו על ידי חברות צרפתיות בצ'כיה, נאלצה ממשלת צרפת להודיע כי היא מסתלקת מתכנית זו. תוך שבוע הייתה הממשלה הצרפתית בסכסוך עם סלובניה כאשר הודיעה שאת מפעלי הרכב שלה היא תוציא משם…(פרטים). על המאבק בפרוטקציוניזם

אבטחת אנרגיה
האיחוד מקדיש יותר ויותר מחשבה ומשאבים לאבטחה של מקורות האנרגיה שלו. תחת הכותרת Energy Security  נעשים מאמצים מדיניים וכלכליים גוברים והולכים להבטיח, בעתיד, אספקה סדירה של חומרים אנרגטיים (נפט, גז, פחם וכיוב') מכל מקור אפשרי למדינות האיחוד. חלק מתכנית ההצטיידות בהחלט יומרני. לאחרונה, הודיע האיחוד על כוונתו לבדוק אפשרות של הנחת צינור גז בין נסיכות קטאר ואירופה (זאת למרות העובדה שכבר הושקעו כספים רבים בפרויקט "נבוקו" במסגרתו מונח צינור גז בין תורכיה (בעצם מגיע לאזרביז'אן)  לבין אוסטריה (כאן)

הפחתת מע"מ
הפרלמנט האירופי, גוף המתמחה במריבות פנימיות ובהפקת גינויים לישראל, החליט להרים את תרומתו למלחמה במשבר הכלכלי העולמי. לאחר דיונים ממושכים החליט הפרלמנט להמליץ על הפחתה מסוימת של המע"מ בענפים מסוימים במדינות האיחוד.
חכמי הפרלמנט גם החליטו וקבעו מהם הענפים הכלכליים שהפחתת מע"מ בהם רצוייה, ראוייה ומועילה לכלכלה, והם: מושבי רכב של ילדים, קלטות ספרים, טיפולים קוסמטיים וכמובן – מסעדות… (כאן)

השארת תגובה