רובע Kowloon בהונג-קונג וכמה הגיגים על התפתחות סין

אני חייב להודות כי הסטראוטיפים שהיו לי על רובע קואלון בהונג-קונג היו בעיקר אוטובוסים אדומים של שתי קומות מזכרת מהשלטון הבריטי, רחובות ארוכים ובוהקים באורות נאון צבעוניים, שלטי ענק עם כיתוב סיני מנצנצים בסגנון שנות השבעים. סרט של ברוס-לי "הדרקון" מקפץ בין מכבסות סיניות עם המון סדינים לבנים מתנפנפים ומסעדות נודלס מהבילות, נעול בנעלי בד וחבוש במשקפי שמש עם ציפוי מראה בוהק בעוד שהחברה התורנית שלו לו-סינג מחכה בפורד קומודור צהוב עם גג נפתח שהוא יגמור להרביץ לחבר'ה הרעים.

אז זהו שלא….

אורות הנאון נשארו כשהיו וגם רואים אוטובוס קומתיים פה ושם אבל בזאת זה נגמר.

 

 

היום להבדיל גקי צ'אן פותח עוד סניף של מסעדה אופנתית, מאות מותגים מערביים ברחוב הראשי של קואלון – רחוב נתן, דחקו את החנויות בסגנון הסיני הצידה לרחובות צדדיים ומשניים יותר. המסגד הגדול והראשי של הרובע שפעם עורר בי מחשבות על פתיחות סינית נראה היום באור אחר לחלוטין.

 

 

לפי מדד הקימעונאות של העיר אין משבר כלכלי ואין נעליים (כלומר יש נעליים – של גוצ'י 1650 דולר HK במבצע), נכון שאנו לפני קריסמס אבל עדיין מראה החנויות מרשים, הן שוקקות באנשים שגם קונים ולא רק מסתכלים. מרביתם תיירים אולם זו תיירות פנים של סינים שהגיעו מהיבשת ולא תיירים זרים. אגב קריסמס בהונג-קונג ובסינגפור מצחיקים אותי כל פעם מחדש, סינים בלבוש אדום ומצנפות סנטה קלאוס רוכבים על מזחלות פלסטיק בתוך קצף מלאכותי בחום של 32 מעלות עם 95% לחות מזיעים את נשמתם ומקללים את אבי כל הנוצרים – זה ללא ספק יותר הזדמנות עסקית מאשר חג מקומי.

 

 

בעשר השנים האחרונות מאז עזבו הבריטים הייתה הונג-קונג בשולי הסיפור של הפתיחות והצמיחה המדהימים של סין. בתחילה דיברו על קריסה שתלווה את תהליך הסיניות (ההפיכה לסין) של העיר, לאחר מכן על צמיחה כאשר תשמש כשער לסין אולם כיום נראה כי המצב החוקי והפוליטי בעיר יציב וברור כי שיטת "מדינה אחת שתי שיטות (כלכליות)" עובדת יפה. גם עריכת חלק מהתחרויות האולימפיות באוגוסט 2008 בהונג-קונג הטיבה עם העיר שנהנת מתנופת הפיתוח האולימפית ששטפה את כל סין וגל התיירות שבא אחריה.

 

 

אי אפשר להתעלם מהמיליונים הרבים הגרים בתנאי על סף העוני ועל היחסים המורכבים שבין העיר על המורשת המערבית שלה אל היבשת הסינית והעיר שנזן שמעבר למייצרים אולם אם ניתן לנבא נראה כי הונג-קונג תלך ותתפוס את מקומה כעיר מרכזית ברמה מקומית אזורית (אולי כמו שיקאגו בהשאלה מארצות הברית) בתוך המעצמה הסינית המתפתחת.

 

השארת תגובה