החמדנות לא גרמה למפולת המערכת הבנקאית- היא יצרה את המערכת מלכתחילה.

והרי החדשות… התמוטטות המערכת הפיננסית העולמית אינה מרמזת על סוף עידן הקפיטליזם וגם לא על סוף ההגמוניה האמריקאית במחשבה הכלכלית, למרבה האירוניה ההפך הוא הנכון- המשבר שהחל בארה"ב והתפשט באופן ישיר לכל העולם  המערבי מראה עד כמה חזקה כלכלת ארה"ב ועד כמה תלויות בה שאר כלכלות ומדינות העולם.

המטבע החזק בעולם היום (מלבד השקל הישראלי המגלה עמידות מופלאה ובלתי מוסברת כמעט) הוא הדולר האמריקאי, לא היורו האירופי, לא הין היפני ואף לא המטבעות הסינים או ההודים כפי שאולי היה ניתן לצפות אם אכן הכלכלה האמריקאית הייתה על סף קריסה ואנו הינו נמצאים על סיפו של עולם חדש שבו הכלכלה האמריקאית אינה כה דומיננטית.

מדובר במשבר אמיתי ועמוק שעתיד להשפיע על חיי כולנו שנים רבות במובנים ישירים ועקיפים, אולם הוא לא ישנה מהותית את המערכת הכלכלית הגלובלית. אם אני צריך להמר אזי כמו שהמשבר היה פתאומי ומהיר נישא על כנפיים דיגיטאליות של מסחר מקוון ומתפשט במהירות על גבי סיבים אופטיים של תקשורת בין יבשתית כך יבלמו אותו הכוחות העמוקים של הכלכלה הריאלית. הבתים של משבר הסאב פריים עדין עומדים על מקומם (אם כי ערכם בשוק נמוך) מעמד הביניים הבורגני הסיני וההודי ממשיך לגדול ולהוציא לעולם מיליוני משפחות מדי שנה שימשיכו לרכוש טלביזיות, מכונות כביסה ובתים. ללא ספק אנו עומדים בפני האטה ואולי אף מיתון אולם הטכנולוגיה פועלת לשני הכיוונים ומקצרת את זמני התגובה של המחזורים העסקיים.

מה שמרגיז הוא חוסר הפיקוח הממשלתי על השוק הפיננסי שאיפשר את השוד העצום הזה וצבירת הון בידי קומץ החברות הפיננסיות ללא קשר לכמות הנכסים הפיזיים שברשותם על חשבון בעלי אותם נכסים ועל חשבון משלמי המיסים שישאו בעול פתירת הבעיה.

פיקוח ממשלתי אינו אומר התערבות במסחר אלה קביעת 'חוקי משחק' הוגנים ובטוחים החמדנות היא תכונה אנושית שעל המערכת הפיננסית היה לקבוע חוקים להתגונן כנגדה.

ומה לעשות כעת? מחזורי העסקים הרגילים גובים מחיר יקר שהועצם על ידי פקיעתה של בועה פיננסית שהייתה מבוססת על מחירי הנדל"ן בארה"ב. משבר זה מצריך מדיניות ממשלתית כפולה:

1. מדיניות אנטי מחזורית- קרי נקיטת צעדים מוניטאריים ופיסקאליים לעידוד צמיחה באופן שימתן את ההאטה הכלכלית- קל להגיד קשה לבצע ולא חידשתי לאיש דבר במשפט הנ"ל.

2. קביעת רגולציה עולמית לנושא הפיננסי, נראה כי תחום המסחר העתידי בני"ע הפך להיות כה מורכב ומתוחכם עד כי מרבית הסוחרים עצמם כבר אינם מבינים במה הם סוחרים. רגולציה אין משמעותה נסיגה מעקרונות כוחות השוק אלה קביעת חוקים נוקשים יותר למגרש שבו משחקים כוחות שוק אלו. לאור הגלובליות של הכלכלה וההשפעה ההדדית של הכלכלות אחת על השניה יש לקבוע רגולציה זו באמצעות נוסחא שתהיה מקובלת לפחות על מדינות OECD.

3. צריך "לתפוס למשהו באוזן", מישהו, ורצוי מאד שיותר ממשהו אחד, צריך ללכת לכלא על עברות על תקנות הבורסה למסחר או תקנות הבנק המרכזי. לא יכול להיות שהמדינה תוציא מיליארדים ואף אחד לא ייתן את הדין על חמדנותו. בישראל לאחר משבר ויסות מניות הבנקים של שנות השמונים שגרמו להלאמת שלושת הבנקים הגדולים במדינה  נערכו משפטים פליליים, מן הראוי שיערכו משפטים בזמן הקרוב בארה"ב. בלתי יאמן כפי שזה יכול להישמע אבל את המשבר הנוכחי המשפיע על כל העולם לשנים רבות יצרה קבוצה קטנה יחסית המונה פחות מאלף בעלי תפקידים שונים בשווקים הפיננסיים בארה"ב ובאירופה.

3 תגובות

  1. אבי הגב

    כדי להתמודד באמת עם המשבר הפיננסי יש צורך בצעדים דרסטיים: אפשר לקבוע שעד שהמצב יתייצב לא סוחרים יותר בבורסה במגזרים שהם מהותיים לתפקוד תקין של החברה. כך לדוגמה, אפשר לקבוע שבנקים אינם נסחרים בבורסה. אפשר לקבוע שאחרי ירידה של 5% הבורסה נסגרת באותו יום והצעד הדרסטי ביותר הוא איסור על משקיעים פרטיים למכור מניות אלא רק לקנותם (אם אסרו על מכירה בשורט אפשר גם לאסור על זה), אחרת היציאה מהמשבר תהיה ארוכה ותעלה עוד טריליוני דולרים רבים.
    מה שהוכח במשבר האחרון זה שארה"ב הייתה החוליה החלשה בכלכלה העולמית (מה שרבים ידעו כבר מזמן). היא חוליה חשובה, אך חלשה מאוד והיא זו שגרמה למשבר עמוק כל כך שלא היה מתרחש, לפחות לא בעוצמתו לולא הבעיות המבניות בתוככי הכלכלה האמריקנית. כלומר, אם המצב בארה"ב היה בסדר העולם לא היה במיתון, הבעיה הייתה בעיקר בארה"ב ולכן היא הראשונה שצריכה לתקן את כלכלתה ואת כל הערכים והאידיאולוגיות הכלכליות שגרמו לה להיות החוליה החלשה.

  2. אודי גונן הגב

    אבי שלום
    כפי שאתה מבין אני חולק על דעתך לגבי תפקיד החוליה החלשה של כלכלת ארהב.
    היא ללא ספק אינה החוליה החלשה אלה הכוח המניע מאחורי הרבה דברים כגון מרבית המחקר והפיתוח התעשייתי העולם ועוד.
    שינויים מבנים וצעדים דרסטים- אתה צודק מאה אחוז

  3. אזרח. הגב

    התעשייתי שבארה"ב מממנים משלמי המיסים של ארה"ב.הממשלה הפ'דרלית של ארה"ב מממנת מכוני מחקר רבים ע"י שימוש בכספי הציבור.למעשה, כל הכלכלה הדינמית בארצות הברית מבוססת בצורה מכרעת על יוזמה ממשלתית והתערבות ממשלתית. מחשבים, האינטרנט, טלקומוניקציה, אוטומציה, תעשיית התרופות,ועוד. כשסוקרים את זה, מגלים הונאות עצומות של הציבור. כלומר, שיטה שבה תחת הסוואה כזו או אחרת הציבור משלם את העלויות ולוקח את הסיכונים, והרווחים, מופרטים.

    וכעת,משלמי המיסים יצטרכו לשלם עבור הכשלונות של השוק ה"חופשי".

    http://www.huffingtonpost.com/benjamin-r-barber/the-new-socialism-is-the_b_134564.html

    The New Socialism Is The New Capitalism.

    QUESTION: What's the difference between capitalism and socialism according to Henry Paulson?

    ANSWER: Socialism is when big government steals from the banks to bail out the people; capitalism is when big government steals from the people to bail out the banks

    אוכל לומר לך בצער,שאני,כאזרח של ארה"ב ,מרגיש נבגד.כל הזמן אני משלם ומשלם, ומקבל את המעט שבמעט בחזרה.ובהרבה פעמים אני גם משלם על דברים שלא היתה לי שום נגיעה אליהם.

השארת תגובה