תמונות השבוע: יום הזיכרון האוסטרלי, שפעת החזירים וגורמטים עשויים זהב

שלוש תמונות מזרחה לנו

א.

השנה, בצירוף מקרים, באותו שבוע שבו בישראל צויין יום הזיכרון לחללי צה"ל (יום הזיכרון מצויין על פי התאריך העברי ד' באייר), צויין גם יום הזיכרון לחללי המלחמות האוסטרלים. יום הזיכרון האוסטרלי מצויין כל שנה ביום 25.4. שהוא יום הקרב על גליפולי שבטורקיה במלחת העולם הראשונה. הגיסות האוסטרליים והניו-זלנדיים נלחמו בצוותא במה שהיה ידוע כקורפוס  ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps ) . ידידי האוסטרליים טענו לפני בלהט כי הבריטים שעדין היו בשנת 1915 אמפריה והחזיקו בדעות קולוניאליות (על כל המשתמע מכך) על המושבות אוסטרליה וניו זלנד (למרות כי אוסטרליה יצאה לעצמאות כבר בשנת 1901 ואינה נחשבת כמושב הבריטית, באופן רשמי השליט העליון על אוסטרליה עד היום הוא הכתר הבריטי – המלכה) שלחו את ANZAC למשימת התאבדות על חצי האי גליפולי. המערכה הסתימה בכשלון צבאי (נסיגה) ובמותם של קרוב למאה אלף איש. זה היה ללא ספק סוג הקרבות המעצב מיתוסים לאומיים ואכן המורשת הצבאית האוסטרלית יונקת את ערכיה מקרב גליפולי עד היום. יש לציין כי לאחר הקרב, שבו הוכיחו החיילים האוסטרליים אומץ לב ודבקות במשימה במידה בלתי נתפסת כמעט, הורחבה יחידת ANZAC ויחידת חיל הפרשים הקלה של הגייס כבשה את באר שבע מיד התורכים ובכך פתחה את הדרך לכיבוש כל ישראל על ידי הבריטים. כיבוש באר שבע (או מה שידוע כהסתערות על באר שבע) הוא אתוס לאומי באוסטרליה הנלמד בכל בתי הספר ברחבי המדינה.

בתמונה אנדרטת זיכרון לזכר החיילים האוסטרליים שנפלו במערכות האוסטרליות. האנדרטה במרכז סדני עטורה פרחים וסרטים לציון יום ANZAC. מאז מלחמת העולם הראשונה ועד היום (אפגניסטאן ועירק) נלחמים האוסטרליים לצד הבריטים והאמריקאים בכל מלחמותהם (מלח"ע II, קוריאה, ויאטנם) למעט הפצצות יפאניות ללא נחיתה קרקעית על צפון אוסטרליה (אזור העיר דארוין) בשנת 1942, לא נערך כל קרב על אדמת אוסטרליה עצמה. האוסטרלים טוענים בציניות כלפי ממשלותם לאורך הדורות כי הם נלחמים את מלחמותהם של אחרים.

 

ב.

איתור מקרה ראשון של שפעת החזירים בהונג-קונג החזיר את שלטונות האי ל'ימי הסארס העליזים' של 2003 ושל התפרצויות שפעת העופות שבאו לאחר מכן. בשדה התעופה הופעלה סקירה טרמית של כל הנוסעים.

ג.

ובנימה אחרת ובהכללה גסה, שני סוגים של זמרים נוטים להתדר בתכשיטי זהב כבדים, הראפרים השחורים בארה"ב מדגישים בדרך כלל את הטבעות על הידים ובישראל רבים מכוכבי הזמר הנקרא 'מזרחי' מדגישים את שרשראות הזהב על הצואר – גורמטים.

כגודל השרשר כך עוצמת העארס יגידו המבינים, אבל נדמה לי כי ידידנו מרסלו דז לקח את זה צעד אחד רחוק מדי.

השארת תגובה