יחסי ישראל – אינדונזיה

אינדונזיה הינה מדינת ארכיפלג איים (מעל 18,000 איים) המורכבת מחמש מאות קבוצות אתניות ואוכלוסייתה מונה כ 220 מיליון איש מרביתם מוסלמים. כמדינה בעלת הנתונים לעיל הוכרזה בעבר על ידי השבועון TIME כמדינה הקשה ביותר לניהול ומימשל. אינדונזיה אינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ולמעט הבלחה קצרה של רנסנס ביחסים עם המדינה בימיו הקצרים של והיד כנשיא אינדונזיה בתחילת העשור הנוכחי, מתאפיין היחס האינדונזי הרשמי לישראל בריחוק פושר כיאות למדינה בעלת אוכלוסיה מוסלמית לא ערבית כה גדולה (בדומא לפקיסטאן או בנגלדש). זה המקום לציין כי אינדונזיה הינה המדינה השניה בעולם מבחינת גודל האוכלוסיה המוסלמית- במקום הראשון נמצאת הודו.

אם זאת, בפרופיל נמוך, מדי פעם מתפרסמות ידיעות על עסקאות כלכליות וביקורים של משלחות ואישים בין המדינות. לאחרונה התפרסמו בעיתונות המקצועית שתי ידיעות בנושא אינדונזיה המרמזות על מעין קפיצת מדרגה ביחסים הכלכליים בין המדינות. למה זה צריך לענין אותנו? קודם כל כל יחסים נורמלים גם בפרופיל נמוך עם מדינה בעלת אוכלוסיה מוסלמית כה גדולה זה סימן חיובי. מלבד זאת אינדונזיה מסומנת מזה שנים על ידי מרבית האנליסטים כאחת המדינות הצומחות והמענינות ביותר בעולם, מדינה שבטווח הבינוני יחד עם מדינות ענק נוספות תהפוך את עולמנו מעולם חד קוטבי כיום (קוטב אחד = ארה"ב) לעולם רב קוטבי וזאת יחד עם סין והודו כמובן אך גם עם מדינות ענק אחרות הצומחות בקצב מהיר כגון רוסיה, ברזיל, ויאטנם, (לפוסט קודם בנושא העולם הרב קוטבי).

עיתון המסחר Port2Port מדווח כי לשכת המסחר ישראל-אסיה, המאגדת לשכות מסחר דו-לאומיות המשותפות לישראל ולמדינות בדרום-מזרח אסיה, הודיעה על הקמת לשכת מסחר ישראל-אינדונזיה, אשר תפעל להידוק קשרי הסחר בין שתי המדינות.

נשיא לשכת המסחר ישראל-אסיה, השר והח"כ לשעבר רן כהן, הצביע על חשיבות הקמת הלשכה החדשה ואמר כי "בעקבות ההתפתחות שחלה בשנים האחרונות בסחר עם אינדונזיה, מדינה עמה אין לישראל יחסים דיפלומטים, התעורר הצורך בהקמת לשכת מסחר ישראל-אינדונזיה שתוכל לסייע לחברות ישראליות בפיתוח עסקי וביחסי הסחר עם המדינה המוסלמית הגדולה בעולם. לשכת המסחר ישראל – אסיה החליטה להרים את הכפפה ולהקים את הלשכה החדשה מתוך הכרה שאינדונזיה הינה אחד השווקים הגדולים והמתפתחים בעולם, המונה מעל ל-200 מיליון תושבים, ואשר עתידה להפוך למעצמה כלכלית עד שנת 2040".

לתפקיד יו"ר הלשכה החדשה נבחר עמנואל שחף, מנכ"ל חברת טכנולוגי' אסיה קונסלטינג בע"מ ובעל ניסיון ממלכתי ועסקי רב שנים מול אינדונזיה. שחף אמר עם בחירתו לתפקיד כי בכוונתו להוריד את סף החרדה של קהילת העסקים הישראלית מפני הכניסה לשוק האינדונזי, להגדיל את החשיפה ההדדית של קהילת העסקים בשתי המדינות, לפעול להשתתפות חברות ישראליות בתערוכות באינדונזיה ולהביא להרחבת הסיקור של ישראל ויכולותיה הטכנולוגיות בתקשורת האינדונזית.

מנתוני הלמ"ס עולה, כי בשנת 2008 ייצאה ישראל סחורות לאינדונזיה בהיקף של כ-294 מיליון דולר. היבוא מארץ זו הסתכם בכ-16 מיליון דולר. עם זאת, ניתן להעריך שעוד כ-100 מיליון דולר סחר (בעיקר יצוא מישראל) מתבצע דרך מדינות אחרות, כך שסך הכל הסחר בשנת 2008 עלה על 400 מיליון דולר, אך בלשכת המסחר ישראל-אינדונזיה מעריכים כי זהו עדיין סכום קטן יחסית לפוטנציאל.

בהערכה שפרסמו לאחרונה כלכלני הבנק מורגן סטנלי, נאמר כי הצמיחה הכלכלית באינדונזיה צפויה להאיץ לרמה של 7% עד 2011 וקראו לצרף את כלכלתה של המדינה למדינות ה-BRIC, המייצגות את השווקים המתעוררים הגדולים בעולם: ברזיל, רוסיה, הודו וסין.

בדו"ח שפרסם הבנק, נאמר כי היציבות הפוליטית והביקוש הפנימי האיתן באינדונזיה צפויים לתמוך בצמיחה הכלכלית במדינה, שהתמ"ג שלה עומד כיום על 433 מיליארד דולר

במקביל לפרסום הידיעה, משלחת יצואנים ישראליים ביקרה באינדונזיה המשלחת, פרי מאמץ וארגון משותף של מכון היצוא והנספחות המסחרית של משרד התמ"ת בסינגפור, המשלחת כללה 8 חברות ישראליות אשר התקבלו באינדונזיה כמשלחת רשמית של לשכת המסחר האינדונזית קדין (KADIN). לשכת המסחר האינדונזית קדין היא גוף שהוקם מכוח חוק באינדונזיה המאגד את כל העסקים הרשומים באינדונזיה. המשלחת הישראלית התקבלה על ידי חברי ההנהלה הבכירה של קדין בראשות יו"ר קדין, מר מוחמד הידיאת.

זוהי משלחת אנשי עסקים ישראלים ראשונה אשר זוכה למעמד זה במדינה המוסלמית הגדולה בעולם. המשלחת הישראלית ביקרה באינדונזיה בין היתר בהמשך לביקורם של ראשי לשכת המסחר האינדונזית "קדין" בישראל בשנת 2006. במהלך ביקור קדין בישראל נחתם מזכר הבנות בין הארגון האינדונזי ובין מכון היצוא הישראלי.

"המשלחת הנוכחית ביקרה באינדונזיה במסגרת שיתוף הפעולה בין הארגונים כפי שהוא בא לידי ביטוי במזכר ההבנות" אומר אמנון פרבר, שארגן את המשלחת לאינדונזיה. "החברות הישראליות הגיעו לאינדונזיה עם הרבה עניין, רצינות ורצון לעשות עסקים. הגורמים עימם נפגשה המשלחת היו גורמים רלוונטיים בכירים בקהילה העסקית האינדונזית, בדרג של מקבלי החלטות, והחברות הישראליות דיווחו על עניין מצד אנשי העסקים האינדונזיים. הצד הישראלי יצא בתחושה שהפעילות הניבה פגישות איכותיות שיובילו לחתימת הסכמים ושיתוף פעולה עם החברות האינדונזיות", הוסיף פרבר.

"אנו פועלים במספר השנים האחרונות באופן עקבי לחיזוק היחסים בין המגזר העסקי בשתי המדינות", אמרה ענת כץ, הנספחת המסחרית בסינגפור. "האתגר בפעילות 'מבחוץ' במדינה עמה אין לנו יחסים דיפלומטיים הוא עצום. בשלוש השנים האחרונות התמקדנו בבניית התשתית ליצירת מערכות יחסים עסקיים ישירים בין אנשי עסקים משני הצדדים, יחסים שהם מותרים על פי חוק בשתי המדינות. תשתית זו כוללת יצירת קשרים עם אנשי מפתח בצד האינדונזי לצד הנעת תהליך של שכירת יועצים העובדים תחת המחלקה המסחרית בשגרירות ומסייעים לחברות הישראליות בפעילות באינדונזיה. פעילות מאומצת זו מתחילה לתת פרות במספר מישורים, ומשלחת זו היא תולדה ישירה של הפעילות. אני מקווה ומאמינה שבהמשך עבודה רצינית ומחויבות לתהליך בשני הצדדים יהפכו משלחות שכאלה לדבר שבשגרה", אמרה כץ.

ויש גם תמונה באדיבות לשכת דובר משרד התמ"ת המראה כי בשעה 14:00 אכן ביקרה המשלחת באינדונזיה.
 

 

השארת תגובה